BAe SEA HARRIER
LOVAC-BOMARDER SA VERIKALNIM POLETANJEM I SLETANJEM
OZNAKE: RM Velike Britanije: FRS. Mk1 i Mk2, RM Indije FRS. Mk51
PROGRAM:
- Početak razvoja: 15. maja 1975. (P1184 Sea Harrier)
- Prvi let: 20. avgusta 1978. (XZ450)
- Prva isporuka Britanskoj RM: 18. juna 1979. (XZ451)
- Prvi testovi sa brodova: novembra 1979. (nosač aviona HMS Hermes)
- Ugovor o modernizaciji potpisan: januara 1985.
- Prvi let modernizovanog (Sea Harrier FRS. Mk2 (ZA195)): 19. septembra
1988.
- Ugovor za modernizaciju 33 aviona verzije Mk1 u verziju Mk2 potpisan:
7. decembra 1988.
- Modernizacija 33 aviona počela: oktobra 1990.
- Isporuka modernizovanih aviona Britanskoj RM: 1991-1994
- Nove šine za lansiranje raketa VV testirane: 2. novembra 1988. (sa
FRS Mk1, raketa AIM-9L)
- Testiranje kompatibilnosti sa raketom AMRAAM na avionu sa serijskim
brojem XZ439 počelo: 1991.
- Testiranje u vazduhu radara Blue Fox počelo: 1987 (114 sati na avionu
ZF433)
- Prvi let sa radarom Blue Vixen B: 24. maja 1990. (XZ439)
- Prvo sletanje verzije FRS. Mk2 na nosač aviona: 7. novembar 1990. (ZA195
na HMS Ark Royal)
VERZIJE:
- FRS. Mk1: Prva verzija za Britansku RM; motor Pegasus 104, u
Folklandskom ratu 1982. godine operisali sa nosača HMS Hermes i HMS Invincible
(29 aviona, 2376 misija, 22 vazdušne pobede, nijedan nije izgubljen od
neprijateljske vatre, 4 izgubljena u nesrećama, 2 izgorela na zemlji).
- FRS. Mk51: Verzija za Indijsku RM. Slicna verziji FRS. Mk1.
- FRS. Mk2: Razlike u odnosu na FRS. Mk1: manje špicast nos, duži
zadnji deo trupa, drugačije antene i podvesnici, ugrađen radar Ferranti
Blue Vixen, lanseri za AIM-120 AMRAAM i AIM-9L Sidewinder, nova elektronika,
magistrala podataka MIL-1553B, novi HUD i HDD displeji, HOTAS sistem.
KONSTRUKCIJA:
Jednomotorni
V/STOL sistem sa 4 rotirajuća izduvnika koji mogu menjati položaj u opsegu
od 98,5 stepeni. Položaj izduvnika se može menjati i pri letu velikom brzinom
što značajno poboljšava manevarske osobine aviona.
Glavne razlike izmedju Sea Harrier-a i Harriera (varijante kopnenog
baziranja) su eliminacija komponenti izrađenih od magnezijuma, višlje postavljen
kokpit, nova avionika, ugradnja radara, motor Pegasus 104 koji u odnosu
na Pegasus 103 (na Harrier-u) ima povećanu otpornost na koroziju i proizvodi
vise električne energije.
Krila su izrađena od aluminijuma i mogu se skidati da bi se omogućio
prilaz motoru. Ostatak aviona je uglavnom izrađen od aluminijuma a neki
delovi od titanijuma. Na donjoj strani trupa se nalazi velika vazdušna
kočnica, a na gornjoj strani postoji otvor za prilaz generatoru.
Upravljanje - na velikim brzinama klasičnim stabilizatorima, na malim
brzinama posebnim mlaznicama.
Stajni trap firme Dowty Aerospace omogućava operacije sa nepripremljenih
travnatih površina. Pneumatici su Dunlop dimenzija 26.00 x 8.75-11 - nosni
točak, 27.00 x 7.44-13 - glavni, 13.50 x 6.4 - na krajevima krila.
POGONSKA GRUPA se sastoji od turbofan motora Rolls-Royce Pegasus
Mk 104 ili Mk 106 (na Sea Harrier FRS. Mk2) sa 4 izduvnika čiji se položaj
može menjati u letu i 2 uvodnika sa po 8 dodatnih otvora za povećanje efikasnosti
pri nultoj brzini.
Gorivo je smešteno u 5 rezervoara u trupu letelice i 2 u krilima, ukupnog
kapaciteta 2865 litara. Količina goriva se može povećati dodavanjem 2 odbaciva
rezervoara kapaciteta po 455 litara ili 2 rezervoara sa po 864 litra ili
2 rezervoara od po 1500 litara na unutrašnjim podkrilnim podvesnicima.
Na avion se može montirati uređaj za dopunjavanje gorivom u letu.
POSADA:
Pilot. Kokpit sa uređajima za grejanje i klimatizaciju. Izbacivo sedište
tipa 0-0 Martin-Baker Mk 10H. Sedište u Sea Harrieru je postavljeno 28
cm višlje u odnosu na sedište u Harrieru sto obezbeđuje bolju preglednost.
Poklopac kabine se otvara ručno.
AVIONIKA: GEC Ferranti Blue Fox višenamenski radar sa TV prikazivačem
u pilotskoj kabini, HUD firme Smiths, autopilot, radarski visinomer, Decca
Doppler 72 radar, navigacioni i nišanski kompjuter, INS, GEC Avionics AD
2770 Tacan, radio uredjaj GEC-Plessey 377 U/VHF, pomoćni radio D433M VHF,
kamera i sitem za snimanje glasa u kokpitu.
OSTALI SISTEMI: 2 15kVA generatora, sistem sa tečnim kiseonikom
(4,5 litara), sistem za presurizaciju, 2 hidraulična sistema (36 litara/min
i 26 lit/min), pomoćna hidraulična pumpa, dva akumulatora 28V 25Ah, APU
Lucas MK 2 (gasna turbina)...
NAORUZANJE: Nema ugrađenog naoruzanja. Naoružanje se nosi na
četiri podkrilna i jednom podvesniku na trupu letelice. Unutrašnji potkrilni
podvesnici su nosivosti po 907 kg, spoljašnji po 295 kg (na FRS. Mk2 454
kg). Na donji deo trupa se može postaviti top 30 mm Aden ili 2 lansera
za AIM-120 AMRAAM (Sea Harrier FRS. Mk2). Maksimalna dozvoljena masa ubojnog
tereta je 2270 kg, a leteo je i sa borbenim teretom od 3630 kg. Sea Harrier
FRS. Mk1 za borbu u vazdušnom prostoru može biti naoružan sa 4 rakete AIM-9
Sidewinder (Matra Magic u Indijskoj RM), a FRS. Mk2 sa 4 rakete AIM-120
AMRAAM ili 2 rakete AIM-120 i 4 AIM-9. Avion može da nosi klasične bombe
mase 467 kg, bombe sa kočionim padobranom mase 508 kg, WE177 nuklearne
bombe, IC mamce Lepus, vežbovne bombe od 3 kg i 14 kg, do 2 rakete Sea
Eagle (može se postaviti i oprema za upotrebu raketa Harpoon), do 4 protivradarske
rakete ALARM.
TAKTIČKO-TEHNIČKE KARAKTERISTIKE
- Raspon krila:...............................................7,70
m
- Dužina (FRS. Mk1):..........................................14,50
m
- Dužina (FRS. Mk2):..........................................14,17
m
- Visina:.....................................................3,17
m
- Raspon horizontalnog stabilizatora:.........................4,24
m
- Trag točkova:...............................................6,76
m
- Rastojanje između nosnog i glavnih točkova:................3,45
m
- Površina krila:.............................................18,
68 m2
- Masa praznog:...............................................6374
kg
- Maksimalna masa goriva u unutrašnjim rezervoarima:..........2295
kg
- Maksimalna masa goriva spolja:..............................2404
kg
- Korisna masa (STO):.........................................3630
kg
- Korisna masa (VTO):.........................................2270
kg
- Maksimalna poletna masa:....................................11880
kg
- Maksimalno opterećenje krila:...............................636
kg/m2
- Maksimalna brzina (FRS. Mk1):...............................1,2
maha
- Maksimalna brzina na H=0:...................................1185
km/h
- Krstareća brzina na velikoj visini:.........................0,8
maha
- Krstareća brzina na maloj visini:...........................650-833
km/h
- Dužina PSS (MTOW, bez Ski Jump rampe):......................305
m
- Vreme od uzbunivanja do cilja udaljenog 55 km:..............ispod
6 minuta
- Radijus presretanja sa borbom od 3 minuta i rezervom:.......750
km
- Radijus dejstva u zadacima vazduh-zemlja:...................463
km
- G:..........................................................+7.8/-4.2
UPOTREBA (FRS. Mk2, STO (Ski Jump) poletanje sa nosača aviona,
vetar 37 km/h):
- CAP - Combat Air Patrol - 1,5 sat patroliranja na daljini od 185 km
sa 4 rakete AIM-120 AMRAAM ili 2 rakete AIM-120 i 2 topa 30 mm, plus 2
rezervoara sa po 864 litre goriva. Dužina PSS: 137 m
- Izviđanje - pokriva 446465 km2 na udaljenosti 970 kg od nosača aviona,
sa letom do i od zone izviđanja na srednjoj/velikoj visini, sa 2 topa 30
mm i 2 odbaciva rezervoara sa po 864 l. Ukupno vreme leta 1 sat i 45 minuta.
- Protivbrodska dejstva - profil leta visoko-nisko-visoko sa 2 rakete
Sea Eagle i 2 topa 30 mm, radijus 370 km.
- Presretanje - Tipično presretanje iz pripravnosti (2 minuta) na nosaču
aviona: Cilj je otkriven na 425 km, presretanje je obavljeno na 215 km
za cilj brzine 0,9 maha, odnosno na daljini od 175 km za cilj brzine 1,3
maha. Sea Harrier je bio naoružan sa 2 rakete AIM-120 AMRAAM.