BAe SEA HARRIER

LOVAC-BOMARDER SA VERIKALNIM POLETANJEM I SLETANJEM

OZNAKE: RM Velike Britanije: FRS. Mk1 i Mk2, RM Indije FRS. Mk51

PROGRAM:

VERZIJE:

KONSTRUKCIJA:

Jednomotorni V/STOL sistem sa 4 rotirajuća izduvnika koji mogu menjati položaj u opsegu od 98,5 stepeni. Položaj izduvnika se može menjati i pri letu velikom brzinom što značajno poboljšava manevarske osobine aviona.

Glavne razlike izmedju Sea Harrier-a i Harriera (varijante kopnenog baziranja) su eliminacija komponenti izrađenih od magnezijuma, višlje postavljen kokpit, nova avionika, ugradnja radara, motor Pegasus 104 koji u odnosu na Pegasus 103 (na Harrier-u) ima povećanu otpornost na koroziju i proizvodi vise električne energije.

Krila su izrađena od aluminijuma i mogu se skidati da bi se omogućio prilaz motoru. Ostatak aviona je uglavnom izrađen od aluminijuma a neki delovi od titanijuma. Na donjoj strani trupa se nalazi velika vazdušna kočnica, a na gornjoj strani postoji otvor za prilaz generatoru.

Upravljanje - na velikim brzinama klasičnim stabilizatorima, na malim brzinama posebnim mlaznicama.

Stajni trap firme Dowty Aerospace omogućava operacije sa nepripremljenih travnatih površina. Pneumatici su Dunlop dimenzija 26.00 x 8.75-11 - nosni točak, 27.00 x 7.44-13 - glavni, 13.50 x 6.4 - na krajevima krila.

POGONSKA GRUPA se sastoji od turbofan motora Rolls-Royce Pegasus Mk 104 ili Mk 106 (na Sea Harrier FRS. Mk2) sa 4 izduvnika čiji se položaj može menjati u letu i 2 uvodnika sa po 8 dodatnih otvora za povećanje efikasnosti pri nultoj brzini.

Gorivo je smešteno u 5 rezervoara u trupu letelice i 2 u krilima, ukupnog kapaciteta 2865 litara. Količina goriva se može povećati dodavanjem 2 odbaciva rezervoara kapaciteta po 455 litara ili 2 rezervoara sa po 864 litra ili 2 rezervoara od po 1500 litara na unutrašnjim podkrilnim podvesnicima. Na avion se može montirati uređaj za dopunjavanje gorivom u letu.

POSADA: Pilot. Kokpit sa uređajima za grejanje i klimatizaciju. Izbacivo sedište tipa 0-0 Martin-Baker Mk 10H. Sedište u Sea Harrieru je postavljeno 28 cm višlje u odnosu na sedište u Harrieru sto obezbeđuje bolju preglednost. Poklopac kabine se otvara ručno.

AVIONIKA: GEC Ferranti Blue Fox višenamenski radar sa TV prikazivačem u pilotskoj kabini, HUD firme Smiths, autopilot, radarski visinomer, Decca Doppler 72 radar, navigacioni i nišanski kompjuter, INS, GEC Avionics AD 2770 Tacan, radio uredjaj GEC-Plessey 377 U/VHF, pomoćni radio D433M VHF, kamera i sitem za snimanje glasa u kokpitu.

OSTALI SISTEMI: 2 15kVA generatora, sistem sa tečnim kiseonikom (4,5 litara), sistem za presurizaciju, 2 hidraulična sistema (36 litara/min i 26 lit/min), pomoćna hidraulična pumpa, dva akumulatora 28V 25Ah, APU Lucas MK 2 (gasna turbina)...

NAORUZANJE: Nema ugrađenog naoruzanja. Naoružanje se nosi na četiri podkrilna i jednom podvesniku na trupu letelice. Unutrašnji potkrilni podvesnici su nosivosti po 907 kg, spoljašnji po 295 kg (na FRS. Mk2 454 kg). Na donji deo trupa se može postaviti top 30 mm Aden ili 2 lansera za AIM-120 AMRAAM (Sea Harrier FRS. Mk2). Maksimalna dozvoljena masa ubojnog tereta je 2270 kg, a leteo je i sa borbenim teretom od 3630 kg. Sea Harrier FRS. Mk1 za borbu u vazdušnom prostoru može biti naoružan sa 4 rakete AIM-9 Sidewinder (Matra Magic u Indijskoj RM), a FRS. Mk2 sa 4 rakete AIM-120 AMRAAM ili 2 rakete AIM-120 i 4 AIM-9. Avion može da nosi klasične bombe mase 467 kg, bombe sa kočionim padobranom mase 508 kg, WE177 nuklearne bombe, IC mamce Lepus, vežbovne bombe od 3 kg i 14 kg, do 2 rakete Sea Eagle (može se postaviti i oprema za upotrebu raketa Harpoon), do 4 protivradarske rakete ALARM.

TAKTIČKO-TEHNIČKE KARAKTERISTIKE

UPOTREBA (FRS. Mk2, STO (Ski Jump) poletanje sa nosača aviona, vetar 37 km/h):

Nazad na Vu's Military Pages