Lockheed Model 185/285; P-3 Orion; CP-140 Aurora; CP-140A
Arcturus
MORNARIČKI PATROLNI AVION
Prvi prototip standardnog Američkog mornaričkog patrolnog aviona P-3
Orion je prvi put poleteo 19. avgusta 1958. godine. Prvi potpuno opremljeni
prototip (YP-3A) je poleteo 25. novembra 1959. godine.
Broj proizvedenih aviona:
- YP-3A: 1
- P-3A za USN: 157, od tog broja 38 je modifikovano u UP-3A, 7 u EP-3A,
6 u RP-3A, 5 u VP-3A, 12 u TP-3A, dva u EP-3B i 10 u EP-3E.
- P-3B za USN: 124, jedan modifikovan u NP-3B, jedan u RP-3B.
- P-3C za USN: 267 USN P-3Cs, 12 za konverziju u EP-3E-II.
- RP-3D za USN: 1
- WP-3D za Sluzbu za okeanografska i atmosferska istraživanja: 2
Savremene verzije:
- P-3C - Prvi put je poleteo 18. septembra 1968, a u naoružanje je uveden
1969. godine.
- P-3C Update I - U serijskoj proizvodnji od januara 1975. Nova elektronska
oprema, Omega navigacija...
- P-3C Update II - Proizvedena su ukupno 44 aviona (od avgusta 1977.
godine), a kasnije su još 24 letelice modernizovane na ovaj standard. Naoružan
raketama Harpoon, poboljšana elektonika, IC senzor, poboljšani sistemi
za navigaciju i komunikaciju, sistem IACS za komunikaciju sa podmornicama...
- P-3C Update III i Prvi je isporučen maja 1984. godine. Poboljšana elektronika,
novi sistem hidroakustičnih plutača, poboljšani pomoćni generator.
- P-3C Update IV - Nova elektronika, General Instrument AN/ALR-66(V)5
ESM sistem, Texas Instruments AN/APS-137(V) radar, novi sistem hidroakustičnih
plutaca.
- EP-3C: - Varijanta za elektronsko izviđanje (Elint) razvijena u firmi
Kawasaki za RM Japana.
- EP-3E Aries: Varijanta za EI i PED. GTE-Sylvania AN/ALR-60 sistem za
ometanje komunikacija, Raytheon AN/ALQ-76 radio ometač, Loral AN/ALQ-78
automatski ESM sistem, Magnavox AN/ALQ-108 ometač IFF sistema, Sanders
AN/ALR-132 IC ometač, ARGO Systems AN/ALR-52 sistem za elektronsko izviđanje,
Texas Instruments AN/APS-115 radar, Hughes AN/AAR-37 IC sistem, Loral AN/ASA-66
taktički displej...
- EP-3E Aries II - P-3C modifikovan u EP-3E.
- P-3F - Šest isporuceno RV Irana. Slični ranim modelima P-3C.
- CP-140
Aurora - Kanadska verzija. Izrađeno je 18 primeraka.
- CP-140A Arcturus - Kanadska verzija bez opreme za otkrivanje podmornica.
Namenjena je za patroliranje ekonomskom zonom i ekološka istraživanja.
Texas Instruments AN/APS-134 radar, Canadian Marconi AN/APN-510 Doppler
radar, Litton LN-33 INS...
- P-3 AEW&C - avion za vazdušno osmatranje, javljanje i komandovanje.
Prvi put je poleteo 14. juna 1984. (modifikovani australijski P-3B) sa
radarom Randtron AN/APA-171, a testovi sa radarom General Electric AN/APS-138
počeli 1988. godine. Maja 1987. jedan je naručen od strane Američke carine,
prvi put je poleteo 8. aprila 1988, sa instaliranim radarom AN/APS-125,
u operativnu upotrebu ušao 17. juna 1988 pod nazivom Blue Eagle. Blue Eagle
II sa radarom AN/APS-138 je isporučen juna 1989.
- P-3H - Predložena modernizacija, odbijena 1992. godine.
- P-3K - varijanta za Novi Zeland.
- P-3N - Norveška verzija, slicna P-3B, bez nekih sistema za protivpodmorničko
ratovanje, prvenstveno namenjena za nadgledanje ekonomske zone, traganje
i spasavanje i obuku.
- P-3P - Portugalski P-3B, kupljeni od Australije pa modernizovani.
- P-3W - Australijski P-3C, sa dugačijom elektronikom i sistemom hidroakustičnih
plutača
- NP-3 - Avion za testiranje elektonske opreme.
- UP-3 - transportna varijanta.
Cena:: 75 miliona USD 1990. godine.
Elektronska oprema: AN/ASQ-114 (glavni) univerzalni digitalni
računar; AN/AYA-8 sistem za obradu podataka; 2 LTN-72 inercijalana navigaciona
sistema; AN/APN-227 Doppler; AN/ARN-81 Loran A i C; AN/ARN-118 Tacan; 2
VIR-31A VOR/LOC/GS/MB prijemnika; AN/ARN-83 LF-ADF; AN/ARA-50 UHF radio
goniometar; AN/AJN-15 indikator pravca leta; 2 AN/ARC-161 HF primopredajnika;
2 AN/ARC-143 UHF primopredajnika; AN/ARC-101 VHF radio uređaj; AN/AGC-6
teleprinter i štampač; HF i UHF sistem za bezbednu komunikaciju; AN/ACQ-5
sistem za prijem i slanje podataka; AN/AIC-22 interfon; AN/APX-72 IFF sistem;
AN/ASA-70 taktički displej; AN/ASA-66 pilotski displej; AN/ASA-70 pokazivač
radara; 2 pomoćna univerzalna displeja, 2 sistema AN/ARR-72 za prijem podataka
sa hidroakustičnih plutača; zamenjeni sitemom AN/ARR-78 na P-3C Update
III; 2 AN/AQA-7(V)8 DIFAR sistema za obradu podataka sa hidroakustičnih
plutača, AN/AQH-4(V) i RO-308 sistemi za čuvanje podataka; AN/ASQ-81 MAD;
AN/ALQ-78 ECM; AN/APS-115 radar (pokriva 360 stepeni); IC sistem AN/AAS-36,
optoelektronski sistem KA-74; kamera KB-18A; AN/APN-194 radarski visinomer...
Tokom modernizacija dodata je sledeća elektronska oprema: sistem za navigaciju
Omega; taktičke konzole AN/ASA-66; AN/ALR-66(V)5 ESM sistem; Loral AN/ALQ-157
IC ometači; novi sistem za obradu podataka sa plutača, novi sistemi za
zapis podataka i sistemi za satelitsku komunikaciju.
Posada: Uobičajna posada broji 10 ljudi: pilot, kopilot, mehaničar
letač, navigator/radio operater, taktički koordinator, 2 operatera hidroakustičnih
plutača, operater MAD-a, operater sistema naoružanja i tehničar + do 13
putnika ili članova rezervne posade.
Naoružanje: Naoružanje se nosi u posebnom odseku trupa (širine
2,03 m, dužine 3,91 m i dubine 0,88 m) i na 10 podvesnih tačaka pod krilima.
U trupu se nose torpeda Mk 46 (8), Mk 50 (6), dubinske bombe Mk 54 (8),
nuklearne dubinske bombe B57 (3), klasične bombe Mk 82 (8), Mk 83 (3),
mine Mk 52 (3), mine Mk 55 i Mk 56 (1). Na podvesnicima se nose dubinske
bombe Mk 54 (10), bombe Mk 82 (10), Mk 83 (8), mine Mk 52 (8), Mk 55 i
Mk 56 (6), protivbrodske rakete Harpoon (8), rakete vazduh-vazduh AIM-9L
Sidewinder (2), lanseri NRZ LAU-68A, LAU-10AC, lanseri raketa za osvetljavanje
SUU-44A. Na jedan podvesnik se može postaviti reflektor.
TAKTIČKO-TEHNICKE KARAKTERISTIKE
- Motori:............................................. 4 Allison
T56-A-14
- Snaga motora:........................................4 x 3661 kW
- Propeleri:...........................................Hamilton Standard
54H60-77 (4 kraka, konstantna brzina)
- Raspon krila.........................................30,37 m
- Dužina:..............................................35,61 m
- Visina na stajanci:..................................10,27 m
- Prečnik trupa:.......................................3,45 m
- Raspon horizontalnih stabilizatora:..................13,06 m
- Trag točkova:........................................9,50 m
- Baza točkova:........................................9,07 m
- Prečnik propelera:...................................4,11 m
- Visina vrata kabine:.................................1,83 m
- Širina vrata kabine:.................................0,69 m
- Dužina kabine (bez kokpita)..........................21,06 m
- Maksimalna širina kabine:............................3,30 m
- Maksimalna visina kabina:............................2,29 m
- Površina poda kabine:................................61,13 m{2}
- Zapremina kabine:....................................120,6 m{3}
- Površina krila:......................................120,77 m{2}
- Površina zakrilaca:..................................19,32 m{2}
- Masa praznog:........................................27890 kg
- Maksimalna masa goriva:..............................28350 kg
- Maksimalna masa naoružanja:..........................9071 kg
- Maksimalna normalna masa:............................61235 kg
- Maksimalna dozvoljena poletna masa:..................64410 kg
- Maksimalna masa na sletanju:.........................47119 kg
- Maksimalno opterećenje krila:........................507,0 kg/m{2}
- Maksimalna brzina na 4575 m pri masi aviona od 47625 kg:....761
km/h
- Ekonomska krstareća brzina na 7620 m (masa 49895 kg).:......608
km/h
- Brzina patroliranja na 457 m (masa 49895 kg):........381 km/h
- Brzina svaljvanja:...................................208 km/h
- Brzina penjanja (h=457 m):...........................594 m/min
- Vreme do visine 7620 m:..............................30 min
- Operativni plafon leta:..............................8625 m
- Operativni plafon leta sa 3 motora:..................5790 m
- Dužina PSS za poletanje:.............................1290 m
- Radijus dejstva (3 sata patroliranja na 457 m):......2494 km
- Radijus dejstva (bez patrolitanja, masa 61235 kg)....3835 km
- Dolet:...............................................8950 km
- Autonomija (h=4575 sa dva motora):...................17 h 12 min
- Autonomija (h=4575 sa 4 motora):.....................12 h 20 min