Leclerc

Leclerc je najnoviji francuski tenk i jedan od najboljih tenkova na svetu. Zahtevi za novim tenkom su definisani 1986, a prvi prototip je izrađen 1989. godine. U toku je njegovo uvođenje u naoružanje Francuske armije.

Leclerc je mali: dužina tela je 6,88 m, sto je za oko jedan metar kraće od Leoparda 2, ali je dužina naleganja gusenica velika (4,32 m) kao i širina traga gusenica (3,31 m) što ovom vozilu obezbeđuje veliku stabilnost i pokretljivost. Ovo je jedini zapadni osnovni borbeni tenk sa posadom od 3 člana, odnosno sa ugrađenim automatskim punjačem. Vozač je smešten u prednjem delu oklopnog tela, a ostala dva člana u kupoli i to u odvojenim prostorijama.

Oklop tenka je višeslojni sa vazdušnim međuslojem i modularnog je tipa. To omogućava zamenu oštećenih delova oklopa ili modernizaciju oklopa ako se kasnije razviju nove vrste zaštite. Celo vozilo je oblikovano tako da se maksimalno poveća verovatnoća odbijanja zrna o oklop, odnosno da se poveća ugao pod kojim zrno udara u tenk. Sva spoljna oprema je oklopljena, a predviđeni su poklopci za sve osmatračke i nišanske uređaje.

Osnovno naoružanje je top 120 mm glatke i izuzetno duge cevi (52 kalibra). Top puni automatski punjač kapaciteta 22 metka (do 5 različitih tipova municije) maksimalnom brzinom od 15 metaka u minuti (normalna brzina je 12 metaka u minuti). Proizvođac (firma GIAT) garantuje verovatnoću pogađanja od 95% za kumulativni projektil početne brzine 1100 m/s na daljini 1500m, a za potkalibarni, početne brzine 1750 m/s na daljini 2000m. Ovako visoku verovatnoću pogađanja obezbeđuje savremeni SUV sa termovizijom za nišandžiju i komandira, panoramskom osmatračkom spravom komandira, laserskim daljinomerom i petljom koja omogućava komandiru prioritetno gađanje. Sa topom je spregnut mitraljez kalibra 12,7 mm, a na krovu kupole je postavljen mitraljez 7,62 mm kojim se može upravljati iz unutrašnjosti vozila. Za maskiranje se koristi 9 bacača dimnih kutija montiranih na kupoli.

Izuzetna pokretljivost je obezbeđena ugradnjom jakog motora (Uni-Diesel V8X snage 1500ks), automatske transmisije (ESM 500), velikom specifičnom snagom (28 ks/t) i korišćenjem sistema "fly-by-wire" za upravljanje vozilom. Tenk ubrzva od 0 do 32 km/h za 5,5 sekundi, a to se može poboljšati većim obrtajima motora u mestu, a zatim uključivanjem menjača. Leclerc je jedan od najpokretljivijih, ako ne i najpokretljiviji tenk današnjice.

               TAKTIČKO-TEHNIČKE KARAKTERISTIKE

Borbena masa:.............................................53 t
Posada:...................................................3
Top:......................................................GIAT CN 120-26 120mm
Spregnuti mitraljez:......................................12,7mm
PAM:......................................................7,62mm
BK topa:..................................................40
Dužina sa topom napred:...................................9,87 m
Dužina tela:..............................................6,88 m
Širina:...................................................3,71 m
Visina:...................................................2,46 m
Širina traga gusenica:....................................3,31 m
Širina gusenica:..........................................0,635 m
Dužina naleganja gusenica:................................4,32 m
Klirens:..................................................500 mm
Snaga motora:.............................................1500 ks
Brzina na putu:...........................................71 km/h
Radijus kretanja:.........................................550 km
Vertikalna prepreka:......................................1,25 m
Rov:......................................................3 m
Specifičan pritisak na tlo:...............................0,90 kg/cm2

Nazad na Vu's Military Pages