AMX-13
LAKI TENK
Prvi
prototip ovog Francuskog vozila je završen 1948. godine, a u serijsku proizvodnju
je ušlo 1952. Do kraja serijske proizvodnje (kasnih osamdesetih) proizvedeno
je oko 7700 vozila na bazi šasije AMX-13 (lakih tenkova, samohodnih haubica,
oklopnih transportera, tenkova za izvlačenje, i tenkova nosača mosta).
Osnovna namena lakog tenka AMX-13 je izviđanje i lov na tenkove.
Posada vozila se sastoji od tri člana koji moraju biti niži od 173 cm
jer je AMX-13 jako malo vozilo. Vozačevo mesto je u prednjem delu oklopnog
tela, sa leve strane i opremljeno je sa tri periskopa za osmatranje. Nišndžija
i komandir su smešteni u kupoli koja se cela naginje pri promeni elevacije
topa. Motor se nalazi u prednjem delu tela tenka, desno od mesta vozača.
Top je, u zavisnosti od verzije, kalibra 75, 90 ili 105 mm i puni se
automatski iz dva magacina revolverskog tipa sa po 6 metaka. Na nekim primercima
montirane su i protivoklopne vođene rakete, najčešće SS-11. Sa topom je
spregnut mitraljez 7,5 ili 7,62 mm, a i na krov se može postaviti isti
takav.
Vozilo je izašlo iz naoružanja Francuske vojske, ali ga još uvek koriste
mnoge druge države.
TAKTIČKO-TEHNIČKE KARAKTERISTIKE
- Borbena masa:.....................................................15
t
- Posada:...........................................................3
- Top:..............................................................75,
90 ili 105mm
- Spregnuti mitraljez:..............................................7,5
ili 7,62mm
- PAM:..............................................................7,7
ili 7,62 mm
- BK topa 75 mm:....................................................36
metaka
- BK spregnutog mitraljeza 7,62 mm:.................................3600
metaka
- Debljina oklopa:..................................................10-40
mm
- Dužina sa topom napred:...........................................6,36
m
- Dužina tela:......................................................4,88
m
- Širina:...........................................................2,51
m
- Visina:...........................................................2,3
m
- Specifičan pritisak na tlo:.......................................0,76
kg/cm2
- Pogon: osmocilindrični benzinski motor hlađen tečnošću SOFAM Model
8 GXb snage 250 ks
- Brzina po putu:...................................................60
km/h
- Radijus kretanja:.................................................350-400
km
- Vertikalna prepreka:..............................................0,65
m
- Rov:..............................................................1,6
m
- Savlađuje vodene prpreke gazom:...................................1,2
m
- U naoružanju: Argentine (80), Čilea (47), Dominikanske Republike
(2), Ekvadora (108), El Salvadora (12), Indonezije (oko 100), Obale Slonovače
(5), Libanona (50), Maroka (60), Nepala (5), Perua (110), Singapura (350),
Tunisa (40), Venecuele (36)