Почетна
страна
Библиотека
Слово
Светоотачка
баштина
Савремено
богословље
|

Христо Јанарас
Савршени Бог и савршени човек
(Из
књиге, "Азбучник вере", Беседа 2001, стр. 144 - 147.)
Задивљујућа
је пажљивост Цркве у настојању да, што је могуће прецизнијим речима, назначи
границе Догађаја који се одиграо у Христовој Личности. Притом Црква не
тежи да речју исцрпи или да уз помоћ категорија конвенционалне логике потврди
јединство Бога и човека него да формулацију те истине сачува од сваког
погрешног тумачења које би изменило могућности учешћа човека у обеспропадњивању
смртнога које је извршено ваплоћењем Логоса.
Говоримо, дакле, превасходно о ваплоћењу Бога у Личности Христовој,
то јест о очовечењу Бога. „О Богу очовеченоме говоримо, а не о човеку обоженоме."'
Када говоримо о Христу, не именујемо понајпре одређеног човека са којим
се Божанство сјединило; није претходно постојала човечанска ипостас којој
је придодат Бог Логос него је Бог Логос прихватио за Себе живо тело „из
чисте крви Дјевине", бивајући и Сам ипостас која се ваплоти тим парадоксалним
зачећем. Прихватање човечанске природе од стране Логоса следило је начин
на који природа делује као чињеница постојања: за полазиште има материцу
једне жене; онда се формира и расте живо тело, пројава ипостаси или личности.
Говоримо о ваплоћењу Сина и Логоса Божијег, Другог Лица Свете Тројице.
То не значи да се Логос аутономизује од других Лица и да само Он остварује
прихватање човечанства. У чињеници ваплоћења Бога Логоса Црква препознаје
заједничко деловање Лица Свете Тројице. То не значи да се, на било који
начин, заједно са Логосом ваплоти и Отац или Дух него, пошто се не укида
разликовање божанских ипостаси, само ипостас Логоса прима човечанско тело.
Воља и енергија Тројице остаје, међутим, заједничка и при ваплоћењу
сачувана је обједињеност Божија, јединство божанског живота. Ту јединствену
целовитост живота, воље и енергије Божанства савозглављује Христос у Својој
богочовечанској ипостаси Јер у Њему обитава сва пуноћа Божанства телесно"
(Кол. 2, 9).
У Христу признајемо савршеног Бога, али и савршеног човека. Целокупно
Божанство је у Његовој Личности сједињено са целокупним човечанством. Христос
је примио свако својство и сваку енергију општечовечанске природе; ништа
што је човечанско није остало изван тог примања. Иницијатива тога примања
је свакако на Примаоцу Који делује појединачно по ипостаси, а тројично
по вољи и благовољењу. Али ни оно што је примљено човечанство
није само пасивни учесник у примању. Ваплоћени Бог не присиљава човечанску
природу; не користи је као неутрални материјал за остварење Своје воље.
Човечанска природа се нуди, слободним личним пристанком, да буде прихваћена
од стране Бога природа нуди себе у својој целовитости, а њено самоприношење
дела појединачно (пошто природа постоји и пројављује се само лично): пристанак
Дјеве Марије, слободно прихватање Бога од стране њене воље, јесте оно што
омогућује сусрет божанске и човечанске воље у чињеници ваплоћења Сина и
Логоса. „Ево слушкиње Господње; нека ми буде по речи твојој" (Лук. 1, 38).
У тим речима изражен је став самопредавања и самоприношења, прихватања воље
Божије и апсолутног поверења у Његову љубав. Нема никаквог захтева
аутономије нити икаквог процеса самоукрепљења. Марија се предаје зачећу
и бременитости само из послушања према Богу: располаже својим постојањем
да би се збила Његова воља. Тако, зачеће које се одиграва слободно
је од сваке сврсисходности, слободно од сваке нужности и окова жеље,
страсти, насладе, од сваког инстинкта репродукције и овековечења.
Природна енергија материнства се од аутономизоване биолошке функције
претвара у лични тренутак слободне сагласности, послушности Богу и
напуштања властитог старања. А управо је слобода од сваке природне
нужности оно што Богородицу чини „и после порођаја Дјевом".
У језику Цркве кажемо да је јединство Бога и човека, односно ваплоћење
Бога Логоса, „натприродан" догађај. А то превасходно значи чињеницу узајамне
слободе Бога и човека од сваке природне предодређености. У личности Пресвете
Богородице „побеђене су границе природе", уклоњене су претпоставке и условљености
које воде твар ка њеној аутономизацији од Нествореног. Али и Нестворени,
у свом оваплоћењу од Дјеве, превазилази начин постојања Нествореног и почиње
да постоји на начин створенога (твари): овремењује се Безвремени, смешта
се Несместиви, бива дететом Предвечни и прима димензионалну индивидуалност
Неопипљиви. „Натприродно" за човечанство јесте његово ослобађање од ограничења
тварности и од условљености аутономије стечене падом, а „натприродно" за
Божанство јесте слобода и од слободе неограниченог превазилажења сваког
ограничења или условљености: „натприродна" је чињеница да је Бог „доспео
до природе, односно до крајње беде коју Он Сам није стекао".! Кроз ово
двоструко превазилажење открива се, само за Цркву, апсолутна егзистенцијална
чињеница, а то је Личност Бога и Његова икона која је утиснута у личносном
постојању човека.
|