Почетна
страна
Библиотека
Слово
Светоотачка
баштина
Савремено
богословље
|

Свети Исак Сирин
Слово 29
О другим путевима
и схватњу
различитости знања
Знање
које се бави видљивим стварима или посредством чула прима поредак његов
назива се природним знањем. Оно пак знање што пребива у сфери мисленог
и својом сопственом снагом спознаје природу бесплотног назива се духовним,
јер оно прима осете духом, а не чулима, и рођење ова два (вида познања,
природног и духовног, прим. прев.) долази у душу извана, те их она препознаје.
А познање које је досегло до оног Божанског назива се натприродним, и оно
је особито недокучиво, налазећи се изнад познања. И созерцавање овога знања
душа не прима од вештаства (материје), које је изван ње, као у прва два
вида познања, већ невештаственим путем, унутар ње саме; забадава. брзо
и преко очекивања оно се открива из унутрашњости бића, пошто је, по речи
Христовој "царство небеско унутра, у вама" (Лк. 17,21), тс се оно ни не
може очекивати у познатом виду, нити се приметити као оно долази, већ се
унутар слике утиснуте у скривеном уму открива само по себи, без помишљања
на њега (без испољавања бриге о њему, прим. прев.), пошто ум не налази
у њему вештаства (материје).
Прво се знање рађа од непрестаног занимања и са
љубављу поучавања; друго је плод доброга живљења и разумне вере, док
се треће наслеђује једино вером, јер се њоме знање укида, дела задобијају
свршетак и чула постају излишна. Стога се знање чествује по томе у
коликој мери низлази од ове границе; и што више од ње низлази, то
се већма поштује. И када досегне до земље и земаљског, тада ово знање
свиме влада, и без њега је свако дело хромо и несавршено. А када душа
созерцање своје уздигне горе, и мисли своје простре до пренебесног
, и узажели оно што је телесним очима невидљиво и што није у власти
плоти, тада у свему делује вера, коју нека и нама подари Господ Исус
Христос, "благословени у вијекове. Амин" (Рм 9, 5).
|