Почетна
страна
Библиотека
Слово
Светоотачка
баштина
Савремено
богословље
|

Свети Исак Сирин
Слово 26
О првом степену
знања
Када знање следи телесну похоту. оно обједињава следеће видове: богатство,
таштину, опрему дома и одећу, телесно спокојство, старање за вербалну
мудрост потребну за управљање у овоме свету, мудрост која се обнавља
у проналасцима, уметностима и наукама, и све остало чиме бива овенчано
тело у овом видљивом свету. А по овим одликама. као што смо казали и
разграничили. знање постаје противно вери. Н оно се назива пуким знањем,
јер искључује сваку бригу о божанском и због преовладавања тела уноси
у ум неразумну немоћ, и читаво старање његово потпуно је управљено ка
овоме свету. Ево како себе поима овакво знање: оно је, ван сваке сумње,
мислена сила која тајно управља човеком. "божанско" старање што га надзире
и потпуно се брине о њему. Зато управљање светом оно не приписује Божијем
промислу, већ и његова природна предохрана од несрећа и од многих зала
што тајно и јавно прате природу нашу, чине последицом његове властите
ревности и његових властитих путева. Овако поима себе мислеће (грч.
приближно: "философствујуће") знање. Оно машта да све бива по његовом
промишљању; и у томе је сагласно са онима што тврде да ништа не управља
овим видљивим светом. Па ипак, оно не може да постоји без непрестане
бриге и без страха за тело, и зато га обузимају малодушност, тута, очајање,
страх од демона, бојазан од људи, гласине о разбојницима, приче о умирању,
многобрижје у болести, узнемиреност у оскудици и недостатку онога што
је потребно, страх од смрти, страх од страдања и злих зверова, и све
остало слично овоме, које је налик на море у коме се таласи свакога
часа дању н ноћу дижу и нападају на оне што плове, јер овакво знање
није кадро да старање о себи себи преноси на Бога у полагању наде и
вере у Њега. Због тога у свему што се тиче њега самог оно бива
заузето измишљањем средстава и лукавстава. Када начини његових домишљатих
изума у једном случају покажу своју немоћ, оно не сагледава тајанствено
деловање Промисла у томе, већ се завађа са људима који му праве
препреке и који му се противе.
У оном знању засађено је дрво познања добра
и зла, које искорењује љубав. Оно истражује и најмање омашке других људи,
њихове кривице н немоћи, н ствара код човека расположење да поучава друге,
да их опомиње речима, да измишља злоковарна средства и лукавства; оно прибегава
и другим поступцима увредљивим по човека. У њему је надменост и гордост,
јер свако добро дело присваја себи, уместо да га приписује Богу.
Вера пак дела своја приписује благодати,
стога и није у стању да се преузноси, као што је писано: "све могу у Христу
Који ми даје моћ" (Фил 4, 13); и још: "не ја, него благодат Божија која
је самном" (1.Кор. 15, 10). А како каза блажени Апостол: "Знање надима"
(I. Кор. 8, 1), изрекавши то о овоме знању, знању што није зачињено вером
у Бога и надањем на Њега. а не о истинском знању. Далеко било!
Истинско знање душу оних што су га задобили
усавршава у смирењу, као што је усавршило Мојсија, Давида, Исаију, Петра,
Павла и остале Свете који су се удостојили, по мери људске природе, савршеног
познања. И у онима што наликују овим Светима знање увек бива захваћено
необичним созерцањима, Божанским откровењима, узвишеним созерцавањем духовног,
неизрецивим тајнама. и душа њихова у очима њиховим држи за себе да је пепео
и прах. Друго пак знање, као што му је и својствено, надима се, јер ходи
у тами, ценећи вредност своју у поређењу са земаљским и не знајући да постоји
нешто боље од њега. У преузношење бивају увучени сви већ из разлога што
пребивају на земљи, што живљење своје мере телесном мером, ослањају се
на дела своја и у уму свом не помишљају на несазнајно. Ово их сналази све
докле плове овим таласима. Али Свети Божији напредују у славној божанственој
добродетељи (врлини), и њихово је дело вишње. н мисао њихова не скреће
на бригу о свакојаким изумима и о свету таштине, јер они што у светлости
ходе не могу лутати. Из овог разлога сви који су се удаљили од светлости
познања Сина Божијег и уклонили од истине ходе по тим путевима. Ово је
први ступањ знања, на коме човек иде за телесном похотом. Ово знање
ми држимо за рђаво, и сматрамо га противним не само вери, већ и сваком
врлиновању.
|