�U ovom trenutku u na�oj dr�avi �ivi pribli�no jedna milijarda i osamdeset miliona ljudi, a privatnih automobila ima 560 miliona. Ako �ovek zauzima 0,2 kvadratna metra zemlji�ta, a vozilo pribli�no 11 kvadratnih metara, onda postaje jasno da ljudi zapremaju ukupno 216 miliona kvadratnih metara na�e zemlje, a vozila 6 milijardi i 160 miliona kvadratnih metara, dakle pribli�no 28,5 puta vi�e nego ljudska bi�a. Ako u ovom trenutku polovina tih vozila radi i sad�ri u sebi, u proseku, po dvoje putnika, proporcija je vi�e od 54 : 1 u korist kola.
�im ova dr�ava bude pretvorena u neprekinutu betonsku ravan, i �im se ljudi budu ili vratili u mora iz kojih su do�li, ili povukli u stani�ta ispod povr�ine tla, ili emigrirali na druge planete, tehnolo�koj revoluciji �e mo�da biti dopu�teno da se nastavi du� linija koje su joj statistikom odre�ene kao smernice.�
Sibil K. Delfi, prof. emeritus,
iz pristupne besede
Dr�avni nastavni�ki koled� Brouken Rok




Tata,

   othramao sam od �kole do taksija, a od taksija do svemirskog uzleti�ta, da vidim ovda�nju izlo�bu Napolje Ratnog vazduhoplovstva. Tako su je nazvali. (O.K, hramao sam preuveli�ano. Ali time sam na sebe skrenuo dodatnu pa�nju.) Moj utisak je bio, da su celu tu skalameriju namestili sa ciljem da zavedu mladi�e i po�alju ih na petogodi�nju slu�bu gore. Ali, uspelo je. 'O�u i ja. Ho�u da idem Napolje. Da l' misli� da �e me primiti kad budem dovoljno star? Mislim, primiti za svemir a ne za neko kancelarijsko tupad�isanje. Da l' misli�?
   Ja mislim da ho�e.
   Na�ao se tamo taj
dam lite pukovnik (izvini zbog francuskog) koji je ugledao tog klinca kako se vu�e unaokolo na �takama i pritiska nos na stakla izloga, pa je odlu�io da preduzme kampanju podsvesne reklame. Super! Gurao me je kroz galeriju, pokazao mi sve �ampione RV trijumfa, od Munbejsa do Masporta. Dr�ao mi predavanje o Slavnoj Tradiciji Slu�be, pa mar�evskim korakom u projekcionu salu gde �lanovi slu�be, na traci, izvode �iste i zabavne igre, rve�i se na G-nula �gde je ve�tina sve a snaga ni�ta�, prave�i skulpture od obojene vode u sred vazduha i uve�bavaju�i strojevu obuku na oklopu krstarice. O, radosti.
   Me�utim, ozbiljno, �eleo bih da budem prisutan kad krenu na Spolja�njih Pet - i dalje, jo� napolje. Ne zbog njihovih reklama i navla�enja, i kobajagi �ogromnih vi�kova uz platu�, nego zato �to mislim da neko sa senzibilitetom treba da u�estvuje da bi na pravi na�in napisao hroniku tih doga�aja. Zna�, posmatra� sirove granice. Frensis Parkman. Meri Ostin, i u tom fazonu. I tako, odlu�io sam, idem.
  De�ko iz Ratnog vazduhoplovstva, onaj sa �varcima na ramenima, nije ni najmanje poku�avao da me patronizira, bogovima hvala. Stajali smo na balkonu, posmatrali brodove kako odle�u, a on mi je rekao da odem i da stvarno tvrdo u�im, pa �u mo�da jednog dana sa njima leteti i ja. Nisam se trudio da ga obavestim da nisam ba� mentolac i da �u diplomu imati pre nego �to budem dovoljno mator da sa njom i�ta u�inim, �ak i slu�bi da se pridru�im. Njegovima. Jednostavno sam gledao taj brod kako polazi i rekao: �Kroz deset godina gleda�u ovo odozgo, ne odozdo.� Onda mi je pripovedao o tome kako je njegova obuka bila naporna. Nisam ga pitao kako je mogu�e, onda, da njemu uvale takav va�ljiv pra�inarski zadatak. Sad kad razmislim o tome, i zadovoljan sam �to nisam pitao, jer taj je vi�e li�io na neki od njihovih oglasa nego na njihove stvarne ljude. Nadam se da ja nikad ne�u izgledati kao oglas.
   Hvala ti za parice i tople �arape i Mocartove guda�ke kvartete, koje slu�am evo ba� sad. Hteo bih da uknji�im molbu da idu�eg leta bude Luna a ne Evropa. Mo�da?... Mogu�e?... Eventualno?... aha - ako mogu da raznesem u paranpar�ad taj novi test koji sprema� za mene?... bilo kako bilo, molim te, razmisli o tome.

Tvoj sin, Pit       



Autor: Rod�er Zelazni, prevodilac: Aleksandar B. Nedeljkovi�, priredio Mihajlo Cvetanovi�