„U ovom trenutku u našoj državi živi približno jedna milijarda i
osamdeset miliona ljudi, a privatnih automobila ima 560 miliona. Ako
čovek zauzima 0,2 kvadratna metra zemljišta, a vozilo približno 11
kvadratnih metara, onda postaje jasno da ljudi zapremaju ukupno 216
miliona kvadratnih metara naše zemlje, a vozila 6 milijardi i 160
miliona kvadratnih metara, dakle približno 28,5 puta više nego
ljudska bića. Ako u ovom trenutku polovina tih vozila radi i sadžri u
sebi, u proseku, po dvoje putnika, proporcija je više od
54 : 1 u korist kola.
Čim ova država bude pretvorena u neprekinutu betonsku ravan, i čim se
ljudi budu ili vratili u mora iz kojih su došli, ili povukli u
staništa ispod površine tla, ili emigrirali na druge planete,
tehnološkoj revoluciji će možda biti dopušteno da se nastavi duž
linija koje su joj statistikom određene kao smernice.“
Sibil K. Delfi, prof. emeritus, iz pristupne besede Državni nastavnički koledž Brouken Rok |
Tata,
othramao sam od škole do taksija, a od taksija
do svemirskog uzletišta, da vidim ovdašnju izložbu Napolje
Ratnog vazduhoplovstva. Tako su je nazvali. (O.K, hramao sam
preuveličano. Ali time sam na sebe skrenuo dodatnu pažnju.) Moj
utisak je bio, da su celu tu skalameriju namestili sa ciljem da
zavedu mladiće i pošalju ih na petogodišnju službu gore. Ali, uspelo
je. 'Oću i ja. Hoću da idem Napolje. Da l' misliš da će me primiti
kad budem dovoljno star? Mislim, primiti za svemir a ne za neko
kancelarijsko tupadžisanje. Da l' misliš?
Ja mislim da hoće.
Našao se tamo taj dam lite pukovnik (izvini zbog
francuskog) koji je ugledao tog klinca kako se vuče unaokolo na
štakama i pritiska nos na stakla izloga, pa je odlučio da preduzme
kampanju podsvesne reklame. Super! Gurao me je kroz galeriju, pokazao
mi sve šampione RV trijumfa, od Munbejsa do Masporta. Držao mi
predavanje o Slavnoj Tradiciji Službe, pa marševskim korakom u
projekcionu salu gde članovi službe, na traci, izvode čiste i zabavne
igre, rveći se na G-nula „gde je veština sve a snaga ništa“, praveći
skulpture od obojene vode u sred vazduha i uvežbavajući strojevu
obuku na oklopu krstarice. O, radosti.
Međutim, ozbiljno, želeo bih da budem prisutan kad krenu
na Spoljašnjih Pet - i dalje, još napolje. Ne zbog njihovih reklama i
navlačenja, i kobajagi „ogromnih viškova uz platu“, nego zato što
mislim da neko sa senzibilitetom treba da učestvuje da bi na pravi
način napisao hroniku tih događaja. Znaš, posmatrač sirove granice.
Frensis Parkman. Meri Ostin, i u tom fazonu. I tako, odlučio sam,
idem.
Dečko iz Ratnog vazduhoplovstva, onaj sa čvarcima na
ramenima, nije ni najmanje pokušavao da me patronizira, bogovima
hvala. Stajali smo na balkonu, posmatrali brodove kako odleću, a on
mi je rekao da odem i da stvarno tvrdo učim, pa ću možda jednog dana
sa njima leteti i ja. Nisam se trudio da ga obavestim da nisam baš
mentolac i da ću diplomu imati pre nego što budem dovoljno mator da
sa njom išta učinim, čak i službi da se pridružim. Njegovima.
Jednostavno sam gledao taj brod kako polazi i rekao: „Kroz deset
godina gledaću ovo odozgo, ne odozdo.“ Onda mi je pripovedao o tome
kako je njegova obuka bila naporna. Nisam ga pitao kako je moguće,
onda, da njemu uvale takav vašljiv prašinarski zadatak. Sad kad
razmislim o tome, i zadovoljan sam što nisam pitao, jer taj je više
ličio na neki od njihovih oglasa nego na njihove stvarne ljude. Nadam
se da ja nikad neću izgledati kao oglas.
Hvala ti za parice i tople čarape i Mocartove gudačke
kvartete, koje slušam evo baš sad. Hteo bih da uknjižim molbu da
idućeg leta bude Luna a ne Evropa. Možda?... Moguće?...
Eventualno?... aha - ako mogu da raznesem u paranparčad taj novi test
koji spremaš za mene?... bilo kako bilo, molim te, razmisli o
tome.
Tvoj sin, Pit |