PROF.
DR ŠIMON ĐARMATI: KAD PRIRODA UZVRATI
Kad priroda uzvrati
U
Japanu, gde se godišnje u proseku desi oko 1500 potresa, dana 28. oktobra
1891. godine snažan zemljotres koji je pogodio pokrajine Mino i Ovari
uništio je 197.000 kuća i uzrokovao smrt 7.300 ljudi. Znatno veće posledice
izazvao je zemljotres intenziteta 7,9 ili 8,3 stepeni Rihterove skale,
poznat kao Veliki Kanto zemljotres. Prvi udar u 11 sati i 58 minuta, 1.
septembra 1923. godine, izazvao je u Tokiju delimično razaranje i požar,
dok je drugi, jači, dovršio razaranje oštećenih zgrada. Požar je nastao
tako što se u kućama od drveta i hartije prevrnulo stotine hiljada mangala.
U velikoj luci Jokohami, koja je bila 17 km bliža epicentru, u jednom
stovarištu nafte burad su se razlila u kanale a zatim je buknuo požar
koji je zarobio stotinu ljudi. U Kokosuki se sručio visoki nasip, zatrpavši
200 učenika u vozu. U ovom zemljotresu srušeno je 1.290.000 kuća, 45.000
je izgorelo, a broj poginulih dostigao je cifru od 142.800 od čega je
50.000 stradalo od posledica požara koji se, budući da su zgrade bile
od drveta i blizu jedna drugoj, širio velikom brzinom. Naime, u toku popodneva
veliki broj požara izazvao je vatreni tornado, spaljujući žive ljude ili
ih trujući produktima sagorevanja, pre svega ugljen-monoksidom. Na hiljade
stanovnika Tokija spas od požara pokušalo je da nađe na mostovima reke
Sumide. Međutim, varnice koje su padale sa njihovih zavežljaja izazvale
su nove požare u kojima su izgoreli svi mostovi zajedno sa ljudima na
njima. Jedino je ostao most Šin-Ohaši, i to zahvaljujući jednom policajcu
koji je zabranio da na most stupe svi oni koji su nešto nosili sa sobom.
Na taj način spaseno je oko 12.000 ljudskih života. Potres je pokrenuo
cunami visine 12 m koji je u Atamiju u zalivu Sagami uništio 155 kuća
i uzrokovao smrt 60 ljudi. Treba pri tom naglasiti da se Japan prostire
na izuzetno nestabilnom tlu nedaleko od mesta gde se sučeljavaju dve tektonske
ploče (platoa) pacifička (okeanska) i evroazijska (kontinentalna) čija
interakcija (podvlačenje pacifičke pod evroazijsku) oslobađa ogromnu energiju.
Zemljotres
7,2 stepena Rihterove skale pogodio je u ranim jutarnjim satima 17. januara
1995. godine Kobe, peti po veličini grad u Japanu sa 1,5 milion stanovnika
na velikom ostrvu Honšu. Epicentar zemljotresa koji je trajao 20 sekundi
nalazio se ispod same luke Kobea (400 km jugozapadno od Tokija neposredno
uz ostrvo Avođišima) a dejstvo potresa osetilo se u radijusu od 100 km
zahvatajući tako i susedne gradove Osaku i Kjoto. Srušeno je i oštećeno
više od 89.000 kuća , uglavnom starih i nedovoljno čvrstih, dok su one
građene po propisima o antitrusnoj izgradnji donetim 1981. godine samo
zaljuljane. Dugi vijadukt prevrnut je na bok a železnički koloseci izuvijani
i isprepletani. Sve ovo bilo je praćeno požarima koji su izbijali iz razorenih
gasnih instalacija. U zemljotresu je živote izgubilo 6.348 ljudi, dok
je povređenih bilo oko 70.000, a onih bez krova nad glavom koji su utočište
potražili u provizornim skloništima oko 290.000. Pod ruševinama su ostale
uglavnom starije osobe, jer su one pretežno živele u starim trošnim kućama
ili zbog toga što nisu mogle dovoljno brzo da reaguju i pobegnu na sigurno.
Dodatni problem predstavljale su niske temperature koje su noću padale
ispod 0 stepeni Celzijusa jer su mogućnosti grejanja bile minimalne. Materijalna
šteta je od strane japanske vlade procenjena na 96 milijarde dolara. Najveći
problem bio je nemoguć pristup zbog razorenih i zakrčenih komunikacija
a prvih dana su osnovna prevozna sredstva bili bicikli. Pomoć su pružile
mnoge organizovane snage (vojska, civilna zaštita), a do izražaja u saniranju
posledica došla je tradicionalna samodisciplina Japanaca. Prodavnice su
veoma brzo ispražnjene, pljačke nisu zabeležene pa su čak i pripadnici
kriminalnog ganga Jamagući-gumi pohitali u pomoć deleći namirnice najugroženijima.
Zbog straha da bi jedno oštećeno skladište petroleja moglo da eksplodira,
iz jedne četvrti grada evakuisano je oko 50.000 stanovnika. Iz Kobea prema
obližnjoj Osaki krenuo je pravi egzodus automobila. Gužva je bila tolika
da je za savladavanje rastojanja od 30 kilometara bilo potrebno deset
sati.
|