Milan Janković Srb: Duhovno obrazovanje ličnosti
Savremeno i celovito
Duhovno obrazovanje je složen proces, koji se ne može odvijati bez ličnog angažmana, kako samoponištavajućeg, tako i samopotvrđujućeg. Ovde se daju određena objašnjenja i upute, koja se moraju samostalno promišljati, pa, onda, i povezivati sa pojedinim aspektima života. Rad se odvija u više koraka, koji treba da obrade ključne nivoe duha. U njima su date sve moguće sfere duha, tako da se njihovom obradom ovladava duhom u njegovoj celini.
Opšta pretpostavka rada jeste da je duh prava suština civilizovanog čoveka – kako u individualnom, tako i u društveno-istorijskom pogledu – i da se on razvija. U tom razvoju mogu se izdvojiti određeni nivoi ili stepeni, odn. pozicije ili stanovišta. Viši nivoi ne odbacuju niže, nego ih samo nadograđuju, te i prestruktuiraju, ali su ovi i dalje prisutni kao noseći. Duhovnim radom je moguće tako razvijati duh, da se on uzdiže na sve više nivoe.
Cilj rada je da se sagledavanjem razvojnih stepena duha njima tako duhovno, a time i životno, ovlada, da se dospe do najviše, ujedno krajnje, istorijski dostignute pozicije duha, koja je primerena zahtevima i potrebama današnjeg vremena. Da bi se to postiglo, zadatak je sticanje neophodnih znanja o sledećim duhovnim pozicijama i njihovim međuodnosima:
1. mitsko-religijskoj, 2. filozofskoj, 3. mističkoj, 4. teološkoj, 5. naučnoj i 6. stvaralačkoj.
U operativnom smislu, put-kurs duhovnog obrazovanja ličnosti odvija se u 10 koraka, koji, u postojećem nemanju vremena i interesa za sam duhovni rad, reflektuju na koncizan i brz, a jasan, prolaz kroz celinu duhovnosti. Tu je nepotrebno reći sve što bi se inače moglo, jer bi se time formirala ogromna količina jalovog gradiva, koju ovde treba da nadomesti inventivnost samog čitaoca, koji i sam može da izvede razne detalje, samo ako to želi.