Smisao prave vere
"Kakva je korist coveku ako sav
PATRIJARH SRPSKI PAVLE
svet zadobije a dusi svojoj naudi "
(1 Kor. 10,23)
Ove reci Hristove bivale su, kroz vekove, svakom coveku koji ih je
cuo i njihov smisao ozbiljno shvatio, pobuda da svoj zivot na ovom svetu
upravi zadobijanju neprolaznog Carstva Nebeskoga, zbog cega ih je Gospod i
rekao.
Primivsi hriscanstvo, srpski narod je kroz vekove, imao i siromasnih
i bogatih, i prostih i ucenih koji su, ili u braku ili bezbracnosti, ovaj
cilj dostizali i ostvarivali. Najpoznatiji su i najveci svakako Sveti Sava,
otac nas duhovni, i otac mu po telu, Stefan Nemanja, Sveti Simeon. Sveti
Sava koji je mlad napustio i vlast i bogatstvo i sve sto oni nude mladosti,
zamonasio se i ceo svoj zivot posvetio Bogu, sluzenju, dobru svojih
bliznjih, a time spasenju svoje duse. Otac njegov, pak, proveo je ceo svoj
zivot kao veliki zupan, trudeci se takodje za dobro bliznjih, oko
osiguranja slobode svoga naroda, da bi svoje poslednje dane i snage
posvetio potpuno Bogu i zajedno sa sinom, monahom Savom, polozio temelje
srpskog monastva na Svetoj Gori. Pre 800 godina na molbu obojice,
vizantijski car Aleksije darova im rusevine manastira Hilendara da ga
obnove "za primanje ljudi od srpskoga naroda", kako bi u zajednici sa
monasima drugih pravoslavnih naroda, svoj zivot posvetili Bogu i svome
spasenju, a time dobru sviju ljudi.
Hilendar je, zaista, od vremena svojih osnivaca, kroz vekove
svetlio verom i zivotom svojih monaha koji su pred duhovnim ocima imali
cilj: Ne zadobijanje ma i celog prolaznog sveta, po cenu gubljenja duse;
niti spasenju duse po cenu otkazivanja od ovog zivota na zemlji. Nego
onako kako nas Sin Boziji upucuje i uci kad kaze: "Ne zivi covek o samom
hlebu, no o svakoj reci koja izlazi iz usta Bozijih." (Mt. 4,4). On ne
kaze: Ne zivi covek o hlebu, nego ne zivi covek samo o hlebu.
Covek je telo i za zivot mu je potrebna telesna hrana. Ali covek nije samo
telo, nego i dusa. Za dusu takodje treba hrana, a to je rec, nauka Bozija,
istina o Bogu, o svetu, o nama samima, po kojoj saznajemo ko smo, zasto
smo na ovom svetu, kakav je cilj naseg zivota, smisao teskoca i nevolja,
smrti i zivota posle smrti.
Taj isti smisao imaju i Hristove reci: "Podajte caru carevo, a
Bozije Bogu" (Mt. 22,21). Kao i u prvom slucaju sto iz Hristovih reci
izlazi zakljucak: Ni telu vise nego sto mu stvarno pripada, ni dusi manje
nego sto njoj pripada. Tako i u ovome drugom: Biti bez bojazni da ce Bog
traziti da damo Njemu sto pripada caru jer je On rekao "podajte caru
carevo". Ali ne dopustiti ni strahu od cara da njemu damo ono sto pripada
Bogu - ni caru vise od onog sto mu pripada, ni Bogu manje.
Jos da podvucemo evandjelsku istinu, koju su kako sveti Hilendarci,
tako i svi sveti u rodu nasem znali i sveto drzali, da Pravoslavlje nije,
i ne moze biti, samo nauka koja se uci umom, o njoj govori i pise, nego
nauka kojom se svakodnevno zivi i postupa. Takav je covek u ocima
Hristovim mudar, jer sazida sebi kucu na kamenu. Ni vreme ni neprilike ne
mogu je oboriti, nego ostaje vecno (Mt. 7,24). Sveti, pak, Grigorije
Bogoslov tu istinu potvrdjuje recima: "Jednako je nesavrsena hriscanska
teorija bez prakse, kao i praksa bez teorije."
Zivotom svojim potvrdjuje je i Sveti Sava, a u svojoj Besedi o
pravoj veri, porucuje i tadasnjim i sadasnjim Hilendarcima, svima nama
danas i onima sto ce doci posle nas, da "niti koristi ispravnost zivota
bez prave i prosvecene vere u Boga, niti nas pravo ispovedanje (vere) bez
dobrih dela moze izvesti pred Gospoda. Nego treba imati oboje, da "savrsen
bude covek Boziji", a ne da zbog nedostataka (jednoga) hramlje zivot nas.
Jer kao sto rece Apostol: Vera je ona koja spasava kad kroz ljubav radi".
(Sveti Sava, Spomenica, Beograd 1977, str. 159).
Prema svemu tome, i danas, posle 800 godina trajanja manastira
Hilendara, pozvani smo da sledimo zivotu i nauci njegovih osnivaca, koja
je i nauka Sina Bozijega.
Ko ima usi da cuje neka cuje !