SAMOUBITSTVO
Smrtni greh prema Bogu, bliznjima i sebi
"Ne znate li da ste hram Boziji,
i da duh Boziji zivi u vama?
"
(Kor. 3,16)
Smrt samoubitstvom je zasigurno najsurovija i najbeznadeznija smrt.
Samoubicu osudjuje i cini ga neoprostivim nebesko carstvo, a zemaljski
ljudski zakoni samoubitstva posmatraju kao jednu od najneprirodnijih,
kobnih dusevno-poremecenih pojava. Prema tome, kako po Bozanskim tako i po
ljudskim zakonima samoubitstvo se vidi kao veliki, neoprostivi greh.
No, iako su u svim vremenima i u skoro svim religijama samoubitstva
osudjivana ona su se uvek desavala, a i danas se ubrzano mnoze i kao kakva
epidemija zahvataju sve drustvene slojeve.
Zasto je to tako ? Zasto se samoubitstva desavaju i zasto je danas
njihov broj veci ?
Kao uzroci samoubitstva navode se razni razlozi: neizleciva bolest,
gubitak imanja, tamnica, mucenje, izjalovljene nade itd, ali vecina
slucajeva pokazuje da je glavni i osnovni razlog jedan: vezanost za
materijalno, prolazno, tj. slabljenje i gubljenje vere u Boga i Njegovu
promisao. Ruski filozof N. A. Berdjajev govoreci o ovoj temi kaze:
"Samoubica je covek koji je izgubio veru. Za njega je Bog prestao da bude
realna dobra sila koja upravlja zivotom. Samoubica je covek koji je
izgubio svaku nadu da moze dobiti dobra zivota. On mrzi svoj nesrecni
zivot."
U dusi samoubice ne moze se naci ni jedna od tri hriscanske vrline,
ni vera, ni nada, ni ljubav. Jer kad bi u samoubici bilo vere on bi morao
da prihvati osnovnu biblijsku istinu da je Bog tvorac sveta i coveka, pa
covek nije gospodar ne samo tudjeg , nego ni svog zivota: "Nijedan od nas
ne zivi sebi i nijedan od nas ne umire sebi: ako zivimo, Gospodu zivimo,
ako umiremo, Gospodu umiremo, Gospodnji smo !" (Rim. 14,7-9). Od Duha
Svetog, Zivotodavca dobili smo zivot kao dragoceni dar da ga upotrebimo za
postizanje cilja od Boga postavljenog, a to znaci da se usavrsavamo do
mere uzrastanja i punoce Hristove: "Budite, dakle vi savrseni, kao sto je
savrsen Otac vas nebeski !" (Mt. 5,48). Zato je oduzimanje zivota i tudjeg
i svog, protiv volje Bozije - greh prema Bogu.
U samoubici nema ni nade ni Boga, odnosno vere da Bog Stvoritelj
sveta upravlja i promislja o njemu vodeci ga postavljenom cilju: "On nosi
sve svojom recju." (Jevr. 1,3). Zato hriscanin ma sta ga snaslo u zivotu
nista ne smatra da je nastalo slucajno, slepom sudbinom, nego da se sve
desava po Njegovoj volji i Njegovom dopustanju, pa i iskusenje lakse
prihvata. A i Sveto Pismo svedoci da Bog nece dati da iskusenja budu iznad
nasih snaga: "Ali Bog je veran, koji vas nece pustiti da budete iskusavani
vecma nego sto mozete, nego ce uciniti s kusanjem i izlaz, da bi ga mogli
podneti." (1. Kor. 10,13).
Ni treca hriscanska vrlina - ljubav ne moze se naci u dusi
samoubice. On je egocentrik koji misli samo na sebe, a ne na bliznje pa ih
samoubistvom ostavlja nezbrinutim i ucveljenim - cini greh prema njima. No
samoubica u svom slepom egoizmu i ne vidi da na sebe navlaci najveci greh
- greh prema sebi, jer samoubistvom ubija svoj zivot koji je pre svega
Boziji dar a nama je poveren na cuvanje za vecnost, za vaskrsenje, za
zivot ne za smrt, ne za privremeno, nego za zivot za vecnost.
Dakle, sustina greha samoubitstva je u tome sto covek vezujuci se
za prolazna dobra ovog sveta gubi veru u promisao Boziji, u Carstvo
Nebesko, u krajnjem smislu veru u Jedinoga Boga. Kao zamenu za izgubljenu
veru covek u prvom trenutku strasno prihvata sva zemaljska dobra i ponasa
se u skladu sa krilaticom: "Sve je dozvoljeno !" Medjutim, ubrzo biva
razocaran i u njemu se utvrdjuje misao o besmislenosti zivota, da bi se
najzad kao i kod Jude, po recima prof. dr. Justina Popovica "bogoubitstvo
zavrsilo samoubitstvom". Ne zeleti saradnju sa Bogom, ne prihvatati Volju
Njegovu, odnosno svesno odbijati Njegovu ljubav ocinsku jeste samoubitstvo
odnosno duhovno samoubitstvo. Fizicka smrt je posledica bogoubitstva,
stvarana u dusama bogootpadnika. Time se samoubica odvaja od Crkve i njene
blagodatne pomoci, od zaupokojenih molitava i pomena: "Jer kome Bog nije
otac tome Crkva nije mati". Naime Pravoslavna Hriscanska Crkva osudjuje i
ne sahranjuje crkvenim opelom samoubice, niti cini za njih javne pomene.
Iako posebna pravila za ovakav stav nisu ni potrebna, jer Jevandjelje i
duh Hriscanske Crkve i crkvena svest osudjuje samoubice i gnusa ih se kao
buntovnike protiv Boga, zakona i pravde ipak u svom zakonopravilniku pri
Velikom Trebniku 178 pravilo kaze: "Ako covek ubije sam sebe, ne treba
vrsiti opelo (prinos i molitvu) nad njim, osim ako nije pri sebi (umno
poremecen)." Dalje, u produzetku kaze se da se ovo pravilo oslanja na
ucenje Sv. Timotija patrijarha Aleksandrijskog iz 4. veka, po kome klirik
mora podrobno da ispita da li je samoubica zaista bio van sebe kad je to
ucinio, a ne zbog obesti, nanesene mu uvrede ili neke nevolje, jer samo u
slucajevima dusevnih bolesti uz dozvolu episkopa moze se izvrsiti opelo na
najskromniji nacin.
Prema nekim savremenim ispitivanjima nauke, psihologije i
psihoterapije, kaze se da se vecina samoubistava izvrsuje u punoj umnoj
svesti. Dublja i svestranija istrazivanja u ovoj oblasti tacnije se
odredjuju prema ovom problemu. Tacnije je da to stanje nije isto sto i
duhovno zdravlje. Biti svestan necega, narocito osecati se povredjenim,
izneverenim, beznadeznim, ostavljenim, prevarenim jeste upravo nezdravo
stanje svesti. Biti duhovno zdrav, kratko receno znaci: imati veru, nadu
i ljubav prema Bogu. Veru i Nadu u Boga, a Ljubav prema Bogu, ljudima i
svetu koji je Bog stvorio. Sve probleme i poremecaje treba da prihvatamo
samo kao dopustanje Bozije, ocinsku ljubav Njegovu, radi popravke naseg
duhovnog i moralnoga stanja. U tom slucaju i ono sto vidimo kao kaznu
Njegovu, gledamo kao sredstvo za popravku, ne cilj - kazna radi kazne. Jer
Bog nas je Bog ljubavi a ne surovi i hladni sudija. ("Jer Bog koga kara
toga i ljubi ... jer Bog je jako zavoleo svet ... On brine o svakoj
stvari ...").
Pored ovakvog dusevnog stanja ljudi, postoje i oni koje zovemo
dusevnim bolesnicima, poremecenih razumom, skoro nesvesnih svoga
postojanja. Zasto Bog i medju njima dopusta samoubitstva ? Svakako ne
slucajno.
Uslovno treba reci da je stanje njihove svesti bas posledica
ranijeg nezdravog zivota ili takvog odnosa njegovih predaka. Ali sa druge
strane vecina takvih na ovome svetu ipak podnose neprijatnosti svoga
zivota, njih cuva Bozija blagodat, a sami i ne znaju da se cuvaju. Od kuda
to ? Upravo otuda sto su u njima od ranije bile ukorenjene neke dobre
misli i osecanja i dobra dela zbog cega ih ne ostavlja sasvim blagodat
Njegova.
A blagodat Bozija odstupa od onih koji su u svom ranijem razumnom
zivotu svesno odbijali blagodat Boziju, a to su i najtezi dusevni
bolesnici. Svi poremecaji fizickog, dusevnog i duhovnog zdravlja su
posledica odbijanja blagodati Bozije.
Po ucenju Pravoslavne Crkve nema coveka na zemlji koji bi ziveo
makar i jedan dan, a da ne bio gresan. Otuda je jasno koliki je znacaj Sv.
Tajne pokajanja koju je sam Spasitelj ustanovio radi oprostaja grehova
ucinjenih posle krstenja. Ustanovio ju je posle svog vaskrsenja kada je
rekao svojim ucenicima: "Primite Duha Svetoga ! Kojima oprostite grehe,
oprosteni su im; kojima zadrzite, zadrzani su im" (Jn. 20,22-23).
Zato je pokajanje lek za svaki greh, najpre lek od duhovne smrti.
Nema greha kojeg se covek ne moze osloboditi iskrenim pokajanjem, pa makar
bilo to i najsurovije ubistvo.
Jedino samoubitstvo onemogucava coveku pokajanje, obracanje Bogu za
oprostaj i ispravku zivota. Zato je i samoubitstvo i u ovom pogledu veci
greh od ubitstva. U grehu samoubitstva, smrt koja onemogucava pokajanje,
biva - desava se se istovremeno sa grehom, smrt i greh se ovde poklapaju.
Time upravo samoubica sebe lisava blagodatne pomoci Crkve, jer je
njoj naredjeno da se moli samo za one koji umru u pokajanju.
Ovakav odnos Crkve prema samoubitstvu vodi poreklo jos iz
apostolskih vremena i sadrzan je u recima Sv. Ap. Jovana: "Ako ko vidi
brata svojega gde gresi greh ne k'smrti, nek se moli i dace mu (Gospod)
zivot onima koji grese ne k'smrti. Ima greh k smrti: za taj ne govorim da
se moli" (Jov. 1,5,16).
Naime "greh ne k'smrti" je svaki greh za koji se covek kaje, a
"grek k'smrti" je svaki nepokajani greh u kome covek ostaje svesno,
dobrovoljno i uporno. Samoubitstvo je upravo greh k'smrti u kome samoubica
ostaje vecito, jer posle smrti nema vise mogucnosti da se pokaje.
Apostol dalje govori da se za greh k smrti ne moli, jer u takav
greh covek postepeno ulazi svim bicem i dovodi sebe u bezizlazno stanje,
svojom poremecenom svescu i bolesnom voljom i ostaje zasluzeno u njemu.
Bog takvom coveku niti zeli, niti hoce da nametne pokajanje. Naime Bog
Ljubav koji ljubavlju zivi i postoji i koji je iz ljubavi stvorio coveka
sa blagolikom slobodom i ne moze da mu nametne na silu volju svoju, svoje
Evandjelje, svoje spasenje i svoje Carstvo, jer to nije u prirodi ljubavi.
Ljubav za takvog nije ljubav vec mora. Sused njegove duse ispunjen je
grehom te i tu nema mesta za ljubav. Ne bezi Bog od coveka vec obrnuto.
Ako bi Bog prisilio coveka, na dobro, time bi On unistio covekovu slobodnu
volju i pretvorio u automat, masinu, a on bi prestao da bude Ljubav,
prestao bi da bude Bog. To je razlog zasto Sv. Apostol Jovan savetuje
zasto ne treba moliti za greh k'smrti.
Crkva dakle ostavlja samoubice odlucene i anatemisane na ovom mestu
na kome su oni sami sebi svojim cinom postavili, pa prema njima postupa
kao prema "neznancima i carinicima" uskracujuci im prinos molitve po
recima Hristovim: "Ako ne poslusa ni crkvu, neka ti bude kao neznabozac i
carinik" (Mt. 18,17).
O, koliko je samo strasan i beznadezan greh samoubitstva. Njime
nesretno covek privodi svoju dusu vecnoj osudi i ostaje gresnik do
strasnog Hristovog suda. Slican je pceli koja kad pobegne iz jedne kosnice
u drugu postaje nemila i u kosnici u koju je dobegla, jer samoubica
pokusajem begstva iz ovog carstva zivota nije primljen ni u onom vecnom
Carstvu, a ni u ovom privremenom zemaljskom.
Begstvo iz ovoga sveta zbog raznih nedaca nije izbavljenje, vec
propast. Zivot u ovome svetu gde su izmesani i zli i dobri ne moze biti
bez teskoca i nevolja. Opominjuci nas na to Spasitelj je rekao: "Ako svet
mrzi na vas, znajte da je na mene omrznuo pre vas. Kad biste bili od ovoga
sveta, svet bi svoje ljubio. A kako niste od sveta, nego vas ja izabrah od
sveta, zato mrzi na vas svet" (Jov. 15,18-20).
Zato hriscanin pun vere i nade na Boga, svoj krst lako nosi, a
covek koji u sebi nema vere, taj cvsti bedem od koga se sve zivotne bure i
oluje mogu razbiti i unistiti, lako poklekne pod udarcima nepravdi ovoga
sveta.
Veliki mislilac F. M. Dostojevski kaze: "Ako nema Boga i
besmrtnosti, onda nema ni dobra ni zla. Covek je vrhovna vrednost i jedini
tvorac svih zakona i merila. Unisti li se u covecanstvu vera u Boga i
besmrtnost duse, covek ce se obresti s one strane dobra i zla i za njega
nece biti nista nemoralno".
Cuvajmo se da bogomrzac i covekomrzac ne unisti u nama Boga i ne
napravi od nas covekoboga kome je "sve dozvoljeno". Cistimo svoju savest
ne bi li stalno sebe popravljali.
Dusa covekova od Boga stvorena bogolike je prirode, spremljena i
prilagodjena za radost i blizinu Boziju, a ne za zlo i blizinu demonsku,
pa zato ako ta ista dusa dobrovoljno pristane na zlo i dobrovoljno se
odrekne Boga nikada ne moze doziveti radost, vec samo ocaj i propast.
Eto nam odgonetke zasto vezanost za prolazna dobra i nedostatak
vere u svim vremenima, pa i danas, vodi najstrasnijem smrtnom, trostrukom
grehu - SAMOUBITSTVU.
Sestrinstvo Manastira Sv. Stefan Lipovac