MONASTVO
Andjelski cin i andjelski zivot, ostvaren u materijalnom telu
"I svaki koji je ostavio kucu,
ili bracu, ili sestre, ili oca,
ili mater, ili zenu, ili
djecu, ili zemlju, imena moga
radi, primice sto puta onoliko,
i nasledice zivot vjecni.
"
(Mt. 19,29)
Savremeni covek danas, uglavnom, vrlo malo zna o monastvu. Za njega
je to velika nepoznanica, koju ne shvata i ne razume.
Zasto je to tako ? Zasto danas mnogi ljudi gaje u sebi nepomirljivost,
neshvatanje, pa cak i mrznju prema monastvu ? Proglasavaju ga da toboz
nije "prirodni" nacin zivota, da se kosi sa nekakvim prirodnim zakonima.
Zato bi se trebalo zapitati: A koji je to prirodni nacin zivota ? Zar je
to zivot u ovom obnovljenom Vavilonu, u ovom demoniziranom drustvu u kome
sablazan i bezumlje prosto primorava coveka da se odrekne vecnosti i da se
sa strascu pogruzi u tvar ?
Medjutim, nije svet sam po sebi zlo, on je dar Boziji i kao takav
nije nikada prepreka za spasenje. Sami ljudi, zloupotrebili su svoju
slobodu i naruzili su svet, to delo Bozije, stvorivsi od njega obnovljeni
Vavilon.
Danas ljudi, uglavnom, svu svoju paznju obracaju na svoj
ovozemaljski zivot. Obuzeti su razvijanjem svog polozaja na zemlji, kao da
ce on vecito trajati i ne razmisljaju o smrti i o vecnosti. Zato i ne
razumeju monaski nacin zivota.
Monah, ili kako svedoci stara srpska rec, INOK, je onaj koji je
ini, drugi i drugaciji u odnosu na ovaj svet. Inok svedoci da moze da
postoji bolji svet ovde na zemlji, lepsi od ovoga, ukaljanog grehom. Monah
jos svojim zivotom dokazuje da ce se nas svet preobraziti svetloscu i
blagodacu Novog Adama, Hrista.
Covek svoj pravi zivot, svoj pravi i prirodni nacin postojanja
ostvaruje tek u zajednici sa Bogom. Bog je coveka stvorio kao bogoliko
bice, stvorio ga je za vecnost, a ne jedino za prolazne, ovozemaljske
vrednosti.
Svet i sve vrednosti u njemu su dar Boziji. Bog jeste stvorio svet
smrtnim, prolaznim i vremenim, ali ga je isto tako i prizvao da ucestvuje
u spasenju kroz coveka. Zato covek, kao slobodno bice moze da izabere da
li ce da tezi vecnosti i zajednicari sa Bogom i spase sebe i citav svet
kroz sebe ili ce da tezi jedino nasladama ovog smrtnog sveta i tako i sam
zivi za smrt.
Zivot coveka jedino ako je prozivljen radi Boga i sa Bogom je zivot
u svoj svojoj punoci. Svi hriscani, jos na svome krstenju daju zavet da ce
promeniti svoj dotadasnji nacin zivota i okrenuti se jedino ka vecnosti.
Ovaj zavet na krstenju potvrdjuju i svojim okretanjem sa zapada na Istok i
odricanjem od satane i svih dela njegovih. Zato, samim cinom krstenja, svi
hriscani uzimaju na sebe monaski podvig. Svi pocinju da zive jedino za
vecnost. Medjutim, monasi su oni idealni hriscani, jer se trude da zavete
date na krstenju zaista i sprovedu u zivot. Oni svojim zivotom svedoce da
ovaj svet moze da bude bolji, oni su obraz ovoga sveta, savest covecanstva
i znak da nije sve izgubljeno.
Monasi zasnivaju svoj zivot na punoj predanosti sebe Bogu; sve u
Njemu shvataju, organizuju, prezivljavaju. Citavu svoju licnost temelje na
Bogu, koga ne vide telesnim ocima, ali koji cvrsto veruju Njegovom
obecanju o vecnom zivotu. U tome je srediste i sustina monaskom zivota
koji izvire iz neprestane teznje za spasenjem u vaskrslom Hristu.
Zelja za vecnim zivotom u Carstvu Bozijem je uvek izvor i razlog za
pravi hriscanski zivot, a samim tim i za monaski zivot. Nikako nije u
razocarenju, u pukom begstvu iz sveta ili u izbegavanju obaveza, kako to
neki pogresno misle.
Svi oni koji polaze na monaski put, najpre dolaze do saznanja da je
sve na zemlji prolazno, da smo svi mi na ovoj Zemaljskoj kugli samo gosti
i putnici, "prelazna bica", koja na svom putu spasenja treba da se
obogolice i tako spasu sebe i citav svet kroz sebe. Posle ovakvih
saznanja, lako se odricu i udaljavaju od ovakvog grehom naruzenog sveta i
uzimaju na sebe monaski podvig da bi mogli hriscanske ideale da realizuju
nesmetano i da svojim zivotom posvedoce da ovaj svet moze da bude bolji.
Jer, po recima Sv. Nila Sinajskog: "staranje o zemaljskom smeta dusi da se
nasladjuje bozanskim dobrima."
Monah na monaskom podstrigu, slicno kao na krstenju umire za ovaj
ogrehovljeni svet i oslobadja se smrti i ropstva prirodnim zakonima. Tri
zaveta koja monah daje, zavet poslusnosti, devicanstva i siromastva
predstavljaju obnavljanje zaveta krstenja. Njime se obnavlja obecanje da
cemo prestati da zivimo za ovaj svet, da cemo se okrenuti vecnosti.
Ispunjavanjem zaveta, kroz monaski podvig, monah dolazi do
najsavrsenijih, cistih i nepokolebljivih vrlina. Jedini cilj njegovog
zivota je izgradjivanje bogocovecanskog lika u sebi, odnosno unistavanje
svih svojih gresnih sklonosti, po recima ap. Pavla: "jer svukoste staroga
covjeka sa delima njegovim, I obukoste se u novoga, prema liku Onoga koji
ga je sazdao." (Kor. 3,9-10).
Askeza ili uzdrzavanje, u monaskom zivotu je neophodno sredstvo u
borbi sa telesnim strastima. Medjutim, njen cilj nije slabljenje i
umrtvljavanje tela, nego postizanje vlasti duha nad telom, ovladavanje
duhovnom celovitoscu u unutarnjim jedinstvom.
Monah oslobodjen od svake privezanosti za ovaj greholjubivi svet
dolazi do jednog sasvim drugacijeg nacina postojanja, duhovnog nacina
postojanja.
Zato po recima Sv. Jovana Lestvicnika: "Monah je covek koji se drzi
samo Bozijih zapovesti i reci, u svako vreme, na svakom mestu, u svakom
poslu. Monah to je neprestano primoravanje prirode i neumorno bdenje nad
svojim culima. Monah to je posveceno telo, to su ociscena dusa i posvecen
um. Monah je prebolna dusa, stalno obuzeta secanjem na smrt, bilo da bdi
ili da spava. Odvajanje od sveta jeste hotimicna mrznja na ono sto ljudi u
svetu hvale i poricanje prirode radi postignica onog sto je natprirodno."
(Sv. Jovan Lestvicnik, Lestvica, O odricanju od svetskog zivota, Beograd,
1963. god. str. 18).
Poslusnoscu svome duhovnom nastavniku, monah izrazava svoju
poslusnost Bozijim zapovestima. Odricanjem od svoje volje on postize
moralno savrsenstvo i stice glavnu hriscansku vrlinu - smirenje, koja vodi
bestrascu. Najvisi primer istinske poslusnosti je sam Gospod Isus Hristos.
Njegova covecanska volja nije protivurecila volji Ocevoj. To nam
potvrdjuju i same njegove reci: "Jer sam sisao s neba ne da tvorim volju
svoju, nego volju Oca koji me posla." (Jov. 6,38).
Drugi primer svete poslusnosti je sama Presveta Bogorodica,
Preneporocna Djeva Marija. Sveta Djeva slusajuci Blagovest andjela da ce
zaceti i roditi sina, koji ce se nazvati sinom Najvisega, sa najdubljim
smirenjem odgovori: "Evo sluskinje Gospodnje - neka mi bude po reci
tvojoj." (Lk. 1,38).
Ispunjavanjem zaveta devicanstva ili celomudrija, monah zivi
zivotom koji se sravnjuje sa zivotom andjela. Medjutim, dobrovoljna
obaveza i obecanje monaha da ce ziveti bezbracnim zivotom, samo je
spoljasnja strana zaveta celomudrija. Pravi devstvenik je samo onaj koji
se uzdrzava i dusom i telom. Onaj koji u sebi, pored telesnog uzdrzavanja,
suzbija i samoljublje, slavoljublje, lakomost, praznoslovije i druge
strasti i poruke.
Osnov celomudrenosti polozio je sam Gospod Isus Hristos, jer je on
jedini naucio ljude da teze i uznose Bogu i Sobom dao prvi primer monaskog
zivota.
Najcistiji primer nevinosti je Preneporocna Djeva Marija, koja je
u svojoj detinjoj nevinosti posvecena Bogu i postala osnov angeoskog
zivota na zemlji.
Celomudrenost je vrlina koja olaksava uski i teski put koji vodi u
Carstvo Nebesko. On neprestano upucuje oci celomudrenika od zemlje ka nebu
jer po recima Ap. Pavla: "Koja je neudata brine se za Gospodnje, kako ce
ugoditi Gospodu, a koja je udata brine se za ovosvjetsko, kako ce ugoditi
muzu" (1 Kor. 7,34).
Siromastvo je jos jedno izuzetno jako oruzje na putu ka spasenju.
Ono oslobadja monaha od svih zemaljskih blaga i svetskih briga pa on moze
slobodan i lak da se uznosi sve vise i vise i zivi u visinama Carstva
Nebeskog. Zato se monah i odrice dobrovoljno od svih zemaljskih dobara i
privezanosti radi zivota u strogo jevandjelskom duhu. Nemoguce je
spasavati dusu, a misliti o svetu. "Jer gdje je blago vase, ondje ce biti
i srce vase" (Mt. 6,21), rekao je Spasitelj.
Glavna delatnost monaha je molitva. Ona podize duh coveciji i cini
da on zivi u bratstvu i ljubavi sa drugim ljudima. Cini coveka licnoscu.
Kroz molitvu, covek upucuje lice svoje Bogu, kao sto se suncokret okrece
prema Suncu - izvoru zivota i jedinstva.
Zato se ljubav prema Bogu monaha i monahinje izrazava, pre svega,
u molitvi i uzrasta od njihove molitve. Ljubav njihova prema svetu
izrazava se molitvom za celi svet i za celu Crkvu.
Sve hriscane u Crkvi, bili oni monasi ili mirjani povezuje jedan
zivot u Hristu, koji moze biti prozivljen razlicito, ali sa jednim ciljem:
ispunjavanje jevandjelskih zapovesti. Zato, monastvo, ma kako to spolja
izgledalo, nikada nije u Crkvi predstavljalo odeljen, samostalan
organizam, nego jedan jedinstven organizam Crkve, cija je glava Hristos.
Monastvo u Pravoslavnoj Crkvi u obliku u kome danas postoji,
pojavilo se pocetkom cetvrtog veka posle Hrista. Neki ovu cinjenicu
koriste da bi rekli da je to nova pojava, da nje nije bilo u zivotu prvih
hriscana. Ovakvo razumevanje jednostavno nije tacno. Monastvo kao zivotni
princip, kao udaljavanje i odricanje od sveta radi unistavanja svojih
gresnih sklonosti i obogolicenja, bilo je prisutno i mnogo ranije samo se
ono izrazavalo na drugi nacin.
Svoje uporiste monastvo nalazi jos u Starom Zavetu. Naime, u
dohriscanskom judaizmu monaska ideja odvajanja od ovog greholjubivog
sveta bila je prisutna i to medju prorocima. Napadajuci konformizam
ustaljene religije, proroci su razvili duhovnost pustinje i rado odlazili
u pustinju da bi razumeli upravo sustinu sveta i da bi na najsurovijem
mestu mogli da svedoce pobedu i silu Jahvea.
U prva tri veka posle Hrista, u vreme velikog gonjenja hriscanstva,
hriscanske zajednice opet nisu imale stalne ustanove monastva kao sto ih
danas imaju. Medjutim, monaska ideja pripremanja za drugi Hristov dolazak
bezanjem u pustinju ovoga sveta, odnosno bezanjem od ovog mrtvog i
neprijateljski raspolozenog sveta prema Bogu, a ne od samog sveta kao dela
Bozijeg, bila je itekako prisutna i bila ziva realnost. Izrazavala se
najcesce kroz mucenistvo krvlju.
Prvi hriscani su svedocili raspetog i vaskrslog Hrista ne samo
svojim podviznickim zivotom, nego su svoje svedocenje i smrcu
potvrdjivali. Zarad zajednice sa Gospodom, rado su se odricali ne samo
zadovoljstva ovoga sveta, nego i svog zivota.
Pocetkom cetvrtog veka, tacnije 313. godine, kada je car Konstantin
Milanskim ediktom dao slobodu veroispovedanja, nastala je nova era za
hriscane. Era sigurnosti pod carskom zastitom. Nije bilo vise gonjenja, ali
je sada Crkva bila prosto uljuskana u bogastvu i privilegijama. Hiljade
novoobracenih vernika, iz svetovnog zivota, prosto je preplavilo Crkvu.
Svi oni su na krstenju davali zavet da ce promeniti svoj dotadasnji zivot,
ali prakticno ipak nisu se sasvim okrenuli ka Istoku.
Zato hriscanska zajednica uvidja da mora se sacuva nepromenjeni
karakter bezanja u pustinju ovoga sveta. Mora da se sacuva prosto ideja i
praksa neprivezanosti za ovaj ogrehovljeni svet da bi Crkva i dalje bila
okrenuta jedino ka Eshatonu, ka buducim dogadjajima.
Ovakvo stanje i potreba u Crkvi bilo je povod za pojavu monastva.
Slicno prorocima u dohriscanskom periodu, sada se pojavljuju monasi,
sledbenici Sv. Jovana Pretece. Oni obnavljaju prorocku sluzbu starog
Izrailja i svedoce protiv posvetovnjacene Crkve.
Monastvo je u Crkvi i tada, pocetkom cetvrtog veka, kao i uostalom
i danas, predstavljala onu snagu koja je Crkvu spasavala od utapanja u
zemaljsko carstvo. Pustinjaci, stolpnici i velike monaske zajednice uvek
su propovedale monaski ideal bezanja u pustinju ovoga sveta. Time su
podsecale hriscane, da je Carstvo Bozije, Carstvo buduceg sveta, a ne
socioloski i politicki fenomen u ljudskoj istoriji.
U Pravoslavnoj Crkvi, monastvo je poniklo u Egipatskim pustinjama i
to kao pustinoziteljstvo. Pustinje su bile ono prirodno pribeziste i
pristaniste, za sve one hriscane koji su zeleli da sacuvaju i razviju u
sebi hriscanstvo u svoj njegovoj sili. Rodonacelnik monastva i veliki
uzor otselnickog zivota je Sv. Antonije Veliki. Njegovi sledbenici, monasi
otselnici, bilo pustinjaci, bilo zatvornici, vodili su usamljenicki zivot
u kolibama, pecinama, grobovima, krosnjama drveca ili na vrhovima stubova.
Drugi vid monaskog zivota je opstezice ili monahovanje u zajednici
sa drugom bracom. Tu monasi zive zajedno i podcinjavaju se zajednickom
ustavu u zakonito osnovanom manastiru. Njegov osnivac bio je Sv. Pahomije
Veliki, krajem cetvrtog veka.
Postoji i jedan vid monaskog zivota, koji je negde izmedju
pustinjastva i opstezica. To je polupustinjski ili skitski zivot.
Organizovan je kao labavo povezana grupa malih naseobina od po nekoliko
brace koji zive pod rukovodstvom Starca i samo povremeno se skupljaju na
zajednicku molitvu. Njegov osnivac je Sv. Makarije Egipatski, takodje u
cetvrtom veku.
Ustav monaskog zivota prvi je dao Sv. Pahomije Veliki. Medjutim,
konacni organizacioni uticaj na monastvo imali su spisi Sv. Vasilija
Velikog. Njegova pravila za monahe prihvatila je kasnije cela Istocna
Crkva kao obavezno rukovodstvo i pouku monasima. U Pravoslavnom monastvu
nema "redova" kao na zapadu. Monah na Istoku je prosto clan velikog
bratstva koje obuhvata sve monahe i monahinje. Brojcana, duhovna i
intelektualna snaga monastva bila je uvek odlucujuci faktor u Crkvi.
Monastvo je ocuvalo osnovnu eshatolosku dimenziju Hriscanske Vere i bilo
nosilac pravog hriscanskog zivota, jer sadrzi u sebi opredelenje jedino za
Carstvo Nebesko. Brojnost monastva je pokazatelj i duhovnog stanja jednog
naroda jednog naroda ili drustva jer iz njega ono izvire. Sto je jedan
narod duhovno jaci, to je njegovo monastvo brojnije. Nekada, u doba
Nemanjica, nasi manastiri bili su izuzetno brojni. To je bilo zlatno doba
Srbije u duhovnom pogledu. Danas, medjutim, iako je brojnost monastva
daleko manja u odnosu na Nemanjicko doba, ipak se moze primetiti da se u
odnosu na poslednjih 50 godina, zadnjih deceniju-dve monastvo kod nas budi
i to najvise medju mladim obrazovanim svetom.
Razlog tome u sustini je isti kao i pre dvadeset ili osam vekom. To
je zedj i glad za Bogom, jedinim vecnim izvorom Svetlosti i Radosti. Skoro
sva covekova delatnost poslednjih nekoliko vekova bila je usmerena na
osvajanje kosmosa i materije, na osvajanje spoljnjih prostora. Ova
jednostranost dovela je do otudjenja coveka od njegovih unutrasnjih
prostora, progutala je dubinu covekovog bica, koja je po prirodi dublje i
sire od kosmosa u kome zivi. Ono sto danas karakterise coveka i svet u
kome zivi je stalni nemir i promenjivost. Zato covek stalno cezne za
spokojstvom i mirom koga i pre 2000 godina i sada jedino moze naci u Bogu.
Zato se mnogi danas vracaju hriscanskom zivotu, od kojih neki na sebe
uzimaju monaski podvig, koji je po recima starca Sampsona: "Svakodnevno i
svakonocno poznanje ispraznosti ljudskih strasti i rugobe sveta to je tiha
radost u sabranosti."
Monaski zivot i proslosti je imao veliki znacaj u duhovnim,
kulturnim i socijalnim sferama. Manastiri su bili nasi "univerziteti".
Danas, medjutim, kada su monasi i pored svog odlaska iz sveta cesto
uvuceni u svet, monastvo i manastiri imaju zadatak da privode ljude
vidjenju zivota u Bogu koji i jeste zivot u svoj svojoj punoci. Da
prizivaju svet pokajanju i spasenju svojom poslusnoscu i svojim nacinom
zivota. Monastvo, to je prorocki dar i prorocke svedocenje Crkve u svetu.
Celokupnim svojim psihofizickim bicem monasi svedoce u ovom i ovakvom
smislu da postoji jedna nova realnost u nasoj istoriji koja se zove
Jevandjelje Hristovo, Blaga i Radosna vest o novom zivotu u Hristu,
Jedinom Covekoljupcu. Zato Sv. Makarije Egipatski, o spasonosnom
svedocanstvu savesti koje svetu daju monasi govori: "Kao sto trgovci
biserom, nagi silaze u dubinu mora, kao u smrt vodenu, da tamo nadju
margarite da bi ih stavili na carsku krunu i porfiru, tako i monasi nagi
izlaze iz sveta i silaze u duboko more zla, i u bezdan tame, i iz tih
dubina zahvataju i iznose na povrsinu drago kamenje i onda napreduju ka
vencima Hristovim, ulaze u Crkvu Nebesku, u Novi vek i u grad svetli, u
zajednicu Andjela."
"Monasi ce biti oni novi gradjani neba koji ce u horovima Andjela,
popunjavati onaj broj koji je umanjen otpadom djavola."
(Sv. Jovan Lestvicnik)
Sestrinstvo Manastira Sv. Stefana Lipovac