ABORTUS
Ubistvo jos nerodjene dece - greh protiv Boga, coveka i prirode
"Sve mi je slobodno, ali sve ne koristi:
sve mi je slobodno, ali sve ne izgradjuje.
"
(1 Kor. 10,23)
Cedomorstvo ili "bela kuga" je jedan od najstrasnijih drustvenih i
moralnih problema sa kojima se susrece nasa nacija danas. Zasto je to tako
? Zasto se sve cesce pribegava pobacaju ? Koji su argumenti majki
cedomorki, koji mogu da budu opravdanje za tako strasan greh i znaju li
one uopste da je to greh ?
Kao razlozi za namerni pobacaj cesto se navode: zenino pravo na
privatnost i kontrolu onoga sto se desava u njenom telu, pravo roditelja
da "planiraju" porodicu. Misljenje da u prvim mesecima trudnoce embrion
nije ljudska licnost, materijalni momenat i mnogi drugi razlozi. No
zapitajmo se sada da li su to zaista pravi argumenti ili je u pitanju:
samoljublje, samozivnost, zelja za uzivanjem i boljim standardom ili mozda
zbunjenost i uplasenost vremenom u kome zive svi ucesnici u cedomorstvu,
a sve opet kao posledica kao posledica neverja i maloverja ?
Uopste, svi argumenti za abortus mogu da budu opravdani jedino za
ljude za koje Bog ne postoji i za koje je covek samo telo, a ne i besmrtna
dusa. Sta oni mogu traziti od zivota sem uzivanja u jelu i picu i svemu
drugom kao sto kaze Sv. Ap. Pavle: "Ako mrtvi ne ustaju da jedemo i
pijemo, jer cemo sutra umreti !" (1 Kor. 15,32).
Takvi ljudi prosto nemaju ni osecanje duznosti, a kamoli osecanje
sluzenja bliznjima koja izvire upravo iz osecanja ljubavi prema Bogu i
bliznjima. "Od ove ljubavi niko nema vece, da ko zivot svoj polozi za
prijatelje svoje." (Jov. 15,13). Oni jednostavno imaju osecanje ljubavi
prema sebi, koja i nije ljubav vec samoljublje.
S druge strane za one ljude za koje Bog postoji i za koje je covek
sem tela i besmrtna dusa, a evandjelske Hristove reci jesu: "rijeci zivota
vjecnog" (Jov. 6,68), zivot predstavlja najdragoceniji dar od Boga. Zbog
toga se i ubistvo jos nerodjenog zivota smatra za veliki greh pred Bogom,
koji daje apsolutnu zapovest: "Ne ubij !" (2 Moj. 20,13).
Hristova Crkva je od prvih dana svog postojanja abortus smatrala za
ubistvo, jer je po ucenju Crkve: "Plod", ljudsko bice, individua - ljudska
licnost sa svim elementima coveka od momenta zaceca. Sa ovakvim ucenjem
Crkve potpuno su istovetni i savremeni naucni rezultati iz oblasti
antropologije, biohemije i biologije, koji danas vode zakljucku da je
pobacaj ubistvo, jer se njime prekida zivot koji postoji u punom smislu.
No, na zalost i pored ovakvog oglasavanja savremene nauke i stalnog apela
Crkve, koja je jedini nosilac istine koju je propovedio Gospod Isus
Hristos, mnoge majke, ocevi i lekari smatraju da je pobacaj socijalno
prihvatljiv i normalan i da se uopste i ne radi o ubistvu.
Razlog za mnoge je, kao sto je vec navedeno, zenino pravo na
privatnost, odnosno njena tzv. "sloboda". Kakve li zablude, kakvog li
slepila ! Ocigledno je da je demonologija koja se sve vise propagira u
celom svetu pomracila um cak i zene-majke, kojoj je materinski dar od Boga
dat da ona svoja prava i svoju slobodu ostvaruje nasiljem i nad svojim i
nad detinjim zivotom, koji su Boziji a ne njeni. Takva "sloboda" zene je
lazna i pre svega bi se mogla nazvati neslobodom, jer se sastoji samo u
samoljubivom zadovoljenju strasti i robovanja grehovnom zivotu. Prava
sloboda koju svaki covek ima kao dar Boziji jeste mogucnost da bezi od
svega sto je greh i da ga uvek prepoznaje. Ne ciniti greh je potpuna prava
sloboda. Osim toga, sloboda koju je covek dobio od Boga i koja je jedna od
osobina koje ga cine licnoscu, bicem visim od svega zivog na zemlji,
neminovno ukljucuje i odgovornost. Sloboda bez odgovornosti bila bi
nedostojna coveka a odgovornost bez slobode nedostojna Boga. To znaci da
je pravi covek onaj koji upotrebljava na dobro ono sto mu je Bog na dobro
darovao, a necovek onaj koji to sto mu je Bog na dobro darovao
upotrebljava na svoje i opste zlo. Zato su sve one zene i muzevi koji zive
u braku samo radi telesne naslade i izbegavaju porod bilo abortusom bilo
kontracepcijom, a time pretvaraju brak od svetinje u bludiliste, osudjeni
po recima Sv. Ap. Pavla "Govoreci da su mudri, poludjese: Zato ih predade
Bog u zeljama njihovih srca da se bescaste i tjelesa njihova medju njima
samima;" (Rim. 22,24). Sto se pak same zene tice, njena istinska sloboda
da raspolaze svojim telom, zapravo i nije ugrozena zabranom abortusa.
Slobodu svoga bica ona bi najbolje ostvarila upravo zastitom detinjeg
zivota. Tako bi ona stitila ono Bozansko odredjenje zenskogv tela od Boga
dato zeni, da radja i samo time isla evandjelskim putem spasenja. "Ali ce
se spasiti radjanjem djece, ako ostanu u vjeri i ljubavi i u svetinji sa
cestitoscu" (1 Tim. 2,15).
Jos se jedna demonska zamka nasiroko propagira preko mas-medija i
uzima vrlo veliki danak u celom svetu pa i kod nas. To je planiranje
porodice, odnosno unutar porodicno regulisanje radjanja u pogledu broja
dece i vremena njihovog rodjenja. Ovde moze odmah da se primeti: obzirom
da su deca dar Boziji, takvo ljudsko planiranje je opasno, jer Bog
regulise i brine o svakoj travci a kamoli o coveku. Kod zena postoji
period radjanja - plodnost zena je dar Boziji. Uopste kad bi ljudi bili
gospodari zivota i smrti mogli bi da budu sigurni u ostvarenje svojih
planova. Ovako smrt uvek moze da dodje iznenada i pokvari sve planove pa i
onih koji odlazu zacece. Tako su zapusteli mnogi domovi roditelja u Srbiji
i u najskorijoj proslosti kada je ratni vihor ono sto je ostalio iza "bele
kuge", kada su izginula planirana deca. Osim toga, roditelji ma koliko
bili samouvereni nikako ne mogu da znaju kada je momenat da rode bolje,
zdravije, otpornije i inteligentnije dete.
No pored nepobitnih cinjenica uvek ce se mozda naci neko ko ce i
dalje tvrditi da niko nema prava da odredjuje broj dece u jednoj porodici
sem supruznika, ali onda tu najbolje pristaju reci Sv. Ap.Pavla:
"Sve mi je slobodno, ali sve ne koristi, sve mi je slobodno ali sve
ne izgradjuje." (1 Kor. 10,23). Nacini popularnog planiranja porodice su
kao sto je poznato abortus i kontracepcija. U slucaju abortusa vrsi se
jednostavno ubistvo i sve one roditelje koji na to pristanu mora neminovno
kad tad da muci savest zbog ucinjenog nedela. Zato oni da bi lazno umirili
svoju savest, ili ako im do toga nije stalo izbegli razne neugodnosti pri
abortusu, pribegavaju kontracepciji ili koriscenju raznih sredstava protiv
zaceca. Takva sredstva se obicno sire kao sredstva protiv zaceca, ali to
u stvari nisu jer prilikom njihove upotrebe vrlo cesto se desava da do
zaceca ipak dolazi tako da je razlika samo u nacinu ubijanja i uzrastu
ubijenog deteta. Sto se tice druge grupe kontraceptiva, koji zaista
onemogucavaju zacece, opet se pada u Bogohulnistvo, jer se tim posrednim
ubistvom izopacava Bozija zamisao o coveku i braku. Sa eticke strane
posmatrana, metoda kontracepcije je nemoralna jer sprecavanjem radjanja
dece ljudima se garantuju prava bez duznosti. Daje se na volju njihovim
telesnim strastima bez obaveze da radjaju i cuvaju decu. Posledica toga ce
biti da u buducnosti devojke i mladici nece ni imati potrebe da stupaju u
brak. Postace samozivi, bez ljubavi koja da bi postojala mora da bude
plodna.
Vrlo cesto na zalost mozemo da cujemo i zavaravanje tipa: ako se
abortus izvrsi u prva tri meseca ne ubija se ljuska licnost, jer embrion
navodno tada nema dusu, nju tek dobija kasnije ! Mogli bismo ovde sa
pravom da zapitamo kada to kasnije plod prima dusu i koji je to "maticni
trenutak" u razvicu embriona kada od telesne "kase" nastaje ozivotvoreno
ljudsko bice ? Postoje cak i neki koji smatraju da embrion dobija dusu tek
u trenutku rodjenja ! Ovakve stavove ako nista drugo porice i savremena
nauka, a Hriscanska Pravoslavna Crkva uci da embrion (plod) ima dusu od
momenta njegovog zaceca, pa je zato njegovo pobacivanje covekoubistvo o
cemu svedoci i jedno pravilo Sv. Vasilija Velikog po kome je plod
samopostojeci zivot od trenutka zaceca, jer covek nastaje zacecem a ne
radjanjem. I sam Gospod Isus Hristos, kao sto je poznato postavsi covek sa
izuzetkom besemenog zaceca i bezgresnosti prosao je sve strane ljudske
prirode tako da sve ono sto vazi za ljudsku prirodu Isusa Hrista vazi i za
sve ljude. U jednoj sinodskoj poslanici jerusalimski Patrijarh Sofronije
kada govori o ovlapocenju Boga Logosa: kaze da je telo i dusa nastala
samim zacecem radi ipostasnog sjedinjenja sa Logosom. U evandjelju po
Luki, Jelisaveta, rodjaka Marijina prinosi slavoslovlje plodu od nekoliko
dana: "blagosloven je plod utrobe tvoje !" (Lk. 1,42) i naziva Mariju
"mati Gospoda mojega" (Lk. 1,43). Naime, Vecnodjeva Marija je odmah posle
Blagovesti tj. malo dana posle zaceca posetila svoju rodjaku Jelisavetu
koja ispunjena Duhom Svetim slavi Gospoda koji je samo plod od nekoliko
dana. To neosporno dokazuje da u njenoj utrobi nije bila bezdusna celijska
masa, vec ljudska priroda sa razumnom dusom Boga Logosa.
Medjutim, zloba demona-covekomrsca ne bi bila tako velika kada on
ne bi i na druge nacine zavodio ljude. Tako se mnogi roditelji pravdaju
toboznjim nedostatkom materijalnih sredstava za gajenje dece kao da je
siromastvo opravdanje za ubijanje. Ovakav argument uopste prihvatljiv je
samo za one roditelje koji ne veruju u Boga koji je ljudima davao uvek
onoliko koliko je potrebno da bi opstali na zemlji, vec djavolu koji kaze:
"Sto vise dece, to manji standard". Takvi u stvari vise vole standard
i uzivanja nego decu. Koliko samo i nasih Srba, narocito po vecim
gradovima vise vole pse od dece. To je zaista krajnji nemoral da se zbog
licnog komoditeta, uzivanja i obesti izbegava obaveza prema porodici,
drzavi i drustvu radjanjem, cuvanjem i vaspitavanjem dece. Egoizam je
toliko uhvatio korena u ljudskim dusama da roditelji ni sa svojom rodjenom
decom ne zele da podele zdravlje i ugodnost. Ne treba ni govoriti koliko
je sve to nehriscanski.
Hriscanska Crkva se od samog pocetka svog postojanja borila protiv
cedomorstva kojeg je uvek bilo ali sa daleko manjom zastupljenoscu. Osim
toga bilo je nedozvoljeno i neizostavno je smatrano covekoubistvo. Jos
Sveti Oci i ucitelji nase Crkve bavili su se problemom cedomorstva:
- "Ona koja namerno unistava (plod) podpada pod krivicu ubistva".
(2 kanon Sv. Vasilija Velikog).
- "One koje daju trave za pobacaj ubice su kao i one koje primaju
cedomorne otrove." (8 kanon Sv. Vasilija velikog).
O velikom znacaju ovog problema svedoci i to da su se cak i na
Vaseljenskim saborima donosile odluke o cedomorstvu: "Zena koja pribavlja
napitke da bi ih iskoristila za abortus i one koje koje upotrebljavaju
otrov za ubijanje ploda podlezu zakonu i kaznjavaju se za ubistvo."
(VI Vaseljenski sabor 91. pravilo).
"Zene koje su se bludnistvu odale pa ubijaju zametak u utrobi ili
se bave pravljanjem lekova koje ga mogu unistiti naredjujemo da takve
izdrze deset godina kajanja." (21 kanon - pomesni Ankirski sabor 315.
god.).
Iz ovih odluka jasno se vidi da Crkva osudjuje i abortus i
kontracepciju smatrajuci ih za ubistvo i sprovodi vrlo rigorozne mere
prema akterima cedomorstva. U pocetke su hriscani zbog cedomorstva bili
odlucivani od Crkve i zabranjivano im je Sveto pricesce do kraja zivota.
Kasnije je zbog sve vece ljudske slabosti Crkva propisivala odredjen broj
godina kajanja za koje cedomornici se nisu mogli pricestiti. I danas u
trebniku u cinu ispovedanja stoji:
"Ako jede bilje ili nesto drugo i zatruje utrobu svoju i zato decu ne
radja da joj se zabrani pricescivanje !"
Zato sve majke - cedomorke, ocevi - cedomorci, lekari - deceubice i
svi oni koji nagovaraju i navode nesretne majke na cedomorstvo pre svoje
pricesti neka se iskreno pokaju za to svoje nedelo da se ne bi nasli pred
ognjenim i strasnim Hristovim Tajnama koje ociscuju i prosvetljavaju
pokajnike, a spaljuju i obaraju gresnike.
Crkva jedino u slucaju kada plod sam ugine u utrobi majke zbog
nepredvidjenih okolnosti dozvoljava pobacaj, bolje receno ciscenje.
Danas je u vecini zemalja u svetu, pa i kod nas, abortus dozvoljen
do treceg meseca trudnoce. Medjutim, ni jedan taj zakon ne naredjuje
lekarima da ga vrse jer ne moze da postoji takav gradjanski zakon koji
naredjuje cedomorstvo. U lekarima cedomornicima zavladao je duh
pilatovski. Oni poput Pilata cine hladnokrvna ubistva zaklanjajuci svoju
odgovornost i savest iza gradjanskog zakona. Pitamo se samo da li i kada
vade dete iz utrobe kazu: Krv ovog pravednika na nas i na decu nasu. Da li
se secaju Hipokrata koji u lekarskoj zakletvi, etickom nacelu lekarskog
poziva, zastupa energican stav protiv abortusa. Originalna Hipokratova
zakletva izmedju ostalog kaze: "Isto tako, necu dati zeni sredstvo za
pometnuce poroda." (Prof. dr. sci. med. Jovan Maric, Medicinska etika,
Beograd 1995. god. str. 92). Cinjenica je, medjutim, da u Hipokratovoj
zakletvi koja je danas u upotrebi nema ove stavke.
Poseban apel zelimo da uputimo lekarima hriscanima da se sete
prvih hriscana ciji zivot svih ovih dvadeset vekova predstavlja uzor
hriscanskog zivota. Oni su se zarad cistote i uklanjanja od greha odricali
od mnogih zanimanja i po cenu zivota a kamoli po cenu zarade. U Srbiji ima
danas prema zvanicnim podacima sto pedeset hiljada abortusa godisnje. Ne
to nije sav danak "bele kuge" jer svojevoljni pobacaj vrlo bitno i cesto
utice na zdravlje zene. Prvo, smrtnost zena je tri puta veca kod pobacaja
nego kod porodjaja, tako da je svojevoljni pristanak na abortus prosto
pokusaj samoubistva. Osim toga kao posledica abortusa javljaju se vrlo
cesto razne bolesti genitalnih organa, povecava se broj spontanih pobacaja
i neplodnost u vrlo znacajnom procentu. Dakle, ukupan danak koji uzima
demon sladostrasca sa Zemlje je vrlo veliki. Zato se za sve one koji se
olako povode za tim covekomrscem zelimo da iznesemo viziju Strasnog Suda
Sv. Jefrema Sirina: "Onoj gresnici koja je izbacila u sebi zaceti plod da
ne vidi ovoga sveta, taj plod nece dati da vidi novi vek... Kao sto se ona
resila da izvrgne prevremeno svoj plod iz utrobe i da ga sakrije u mrak
podzemni, isto ce tako ona kao mrtvi plod utrobe biti izbacena u tamu
najkranju."
Nas najrecitiji i najmocniji ispovednik Pravoslavlja od Sv. Save do
danas Vladika Nikolaj o ovom velikom zlu - cedomorstvu govori: "Znas li
dete moje, zasto njive ponesu teski plod u prolece, a u leto daju jalovu
zetvu ? Zato sto i kceri ljudske omrzose na plod utrobe svoje i ubijaju ga
u cvetu. Ne placi, dete moje, skoro ce Gospod doci i urediti sve".
(Vladika Nikolaj, Molitve na jezeru, Vrnjacka Banja 1996. god. str. 54).
Dakle, na nama je da odlucimo da li cemo da idemo putem spasenja
kroz ispunjavanje Bozijih zapovesti ljudima da se radjaju i mnoze na
Zemlji ili cemo nahuskani od djavola da se predajemo samounistavanju i na
ovom i na onom - vecnom svetu.
Sestrinstvo Manastira Sv. Stefan Lipovac