Lockheed Model 185/285; P-3 Orion; CP-140 Aurora; CP-140A
Arcturus
MORNARI�KI PATROLNI AVION

Prvi prototip standardnog Ameri�kog mornari�kog patrolnog aviona P-3
Orion je prvi put poleteo 19. avgusta 1958. godine. Prvi potpuno opremljeni
prototip (YP-3A) je poleteo 25. novembra 1959. godine.
Broj proizvedenih aviona:
- YP-3A: 1
- P-3A za USN: 157, od tog broja 38 je modifikovano u UP-3A, 7 u EP-3A,
6 u RP-3A, 5 u VP-3A, 12 u TP-3A, dva u EP-3B i 10 u EP-3E.
- P-3B za USN: 124, jedan modifikovan u NP-3B, jedan u RP-3B.
- P-3C za USN: 267 USN P-3Cs, 12 za konverziju u EP-3E-II.
- RP-3D za USN: 1
- WP-3D za Sluzbu za okeanografska i atmosferska istra�ivanja: 2
Savremene verzije:
- P-3C - Prvi put je poleteo 18. septembra 1968, a u naoru�anje je uveden
1969. godine.
- P-3C Update I - U serijskoj proizvodnji od januara 1975. Nova elektronska
oprema, Omega navigacija...
- P-3C Update II - Proizvedena su ukupno 44 aviona (od avgusta 1977.
godine), a kasnije su jo� 24 letelice modernizovane na ovaj standard. Naoru�an
raketama Harpoon, pobolj�ana elektonika, IC senzor, pobolj�ani sistemi
za navigaciju i komunikaciju, sistem IACS za komunikaciju sa podmornicama...
- P-3C Update III i Prvi je isporu�en maja 1984. godine. Pobolj�ana elektronika,
novi sistem hidroakusti�nih pluta�a, pobolj�ani pomo�ni generator.
- P-3C Update IV - Nova elektronika, General Instrument AN/ALR-66(V)5
ESM sistem, Texas Instruments AN/APS-137(V) radar, novi sistem hidroakusti�nih
plutaca.
- EP-3C: - Varijanta za elektronsko izvi�anje (Elint) razvijena u firmi
Kawasaki za RM Japana.
- EP-3E Aries: Varijanta za EI i PED. GTE-Sylvania AN/ALR-60 sistem za
ometanje komunikacija, Raytheon AN/ALQ-76 radio ometa�, Loral AN/ALQ-78
automatski ESM sistem, Magnavox AN/ALQ-108 ometa� IFF sistema, Sanders
AN/ALR-132 IC ometa�, ARGO Systems AN/ALR-52 sistem za elektronsko izvi�anje,
Texas Instruments AN/APS-115 radar, Hughes AN/AAR-37 IC sistem, Loral AN/ASA-66
takti�ki displej...
- EP-3E Aries II - P-3C modifikovan u EP-3E.
- P-3F - �est isporuceno RV Irana. Sli�ni ranim modelima P-3C.
CP-140
Aurora - Kanadska verzija. Izra�eno je 18 primeraka.
- CP-140A Arcturus - Kanadska verzija bez opreme za otkrivanje podmornica.
Namenjena je za patroliranje ekonomskom zonom i ekolo�ka istra�ivanja.
Texas Instruments AN/APS-134 radar, Canadian Marconi AN/APN-510 Doppler
radar, Litton LN-33 INS...
- P-3 AEW&C - avion za vazdu�no osmatranje, javljanje i komandovanje.
Prvi put je poleteo 14. juna 1984. (modifikovani australijski P-3B) sa
radarom Randtron AN/APA-171, a testovi sa radarom General Electric AN/APS-138
po�eli 1988. godine. Maja 1987. jedan je naru�en od strane Ameri�ke carine,
prvi put je poleteo 8. aprila 1988, sa instaliranim radarom AN/APS-125,
u operativnu upotrebu u�ao 17. juna 1988 pod nazivom Blue Eagle. Blue Eagle
II sa radarom AN/APS-138 je isporu�en juna 1989.
- P-3H - Predlo�ena modernizacija, odbijena 1992. godine.
- P-3K - varijanta za Novi Zeland.
- P-3N - Norve�ka verzija, slicna P-3B, bez nekih sistema za protivpodmorni�ko
ratovanje, prvenstveno namenjena za nadgledanje ekonomske zone, traganje
i spasavanje i obuku.
- P-3P - Portugalski P-3B, kupljeni od Australije pa modernizovani.
- P-3W - Australijski P-3C, sa duga�ijom elektronikom i sistemom hidroakusti�nih
pluta�a
- NP-3 - Avion za testiranje elektonske opreme.
- UP-3 - transportna varijanta.
Cena:: 75 miliona USD 1990. godine.
Elektronska oprema: AN/ASQ-114 (glavni) univerzalni digitalni
ra�unar; AN/AYA-8 sistem za obradu podataka; 2 LTN-72 inercijalana navigaciona
sistema; AN/APN-227 Doppler; AN/ARN-81 Loran A i C; AN/ARN-118 Tacan; 2
VIR-31A VOR/LOC/GS/MB prijemnika; AN/ARN-83 LF-ADF; AN/ARA-50 UHF radio
goniometar; AN/AJN-15 indikator pravca leta; 2 AN/ARC-161 HF primopredajnika;
2 AN/ARC-143 UHF primopredajnika; AN/ARC-101 VHF radio ure�aj; AN/AGC-6
teleprinter i �tampa�; HF i UHF sistem za bezbednu komunikaciju; AN/ACQ-5
sistem za prijem i slanje podataka; AN/AIC-22 interfon; AN/APX-72 IFF sistem;
AN/ASA-70 takti�ki displej; AN/ASA-66 pilotski displej; AN/ASA-70 pokaziva�
radara; 2 pomo�na univerzalna displeja, 2 sistema AN/ARR-72 za prijem podataka
sa hidroakusti�nih pluta�a; zamenjeni sitemom AN/ARR-78 na P-3C Update
III; 2 AN/AQA-7(V)8 DIFAR sistema za obradu podataka sa hidroakusti�nih
pluta�a, AN/AQH-4(V) i RO-308 sistemi za �uvanje podataka; AN/ASQ-81 MAD;
AN/ALQ-78 ECM; AN/APS-115 radar (pokriva 360 stepeni); IC sistem AN/AAS-36,
optoelektronski sistem KA-74; kamera KB-18A; AN/APN-194 radarski visinomer...
Tokom modernizacija dodata je slede�a elektronska oprema: sistem za navigaciju
Omega; takti�ke konzole AN/ASA-66; AN/ALR-66(V)5 ESM sistem; Loral AN/ALQ-157
IC ometa�i; novi sistem za obradu podataka sa pluta�a, novi sistemi za
zapis podataka i sistemi za satelitsku komunikaciju.
Posada: Uobi�ajna posada broji 10 ljudi: pilot, kopilot, mehani�ar
leta�, navigator/radio operater, takti�ki koordinator, 2 operatera hidroakusti�nih
pluta�a, operater MAD-a, operater sistema naoru�anja i tehni�ar + do 13
putnika ili �lanova rezervne posade.
Naoru�anje: Naoru�anje se nosi u posebnom odseku trupa (�irine
2,03 m, du�ine 3,91 m i dubine 0,88 m) i na 10 podvesnih ta�aka pod krilima.
U trupu se nose torpeda Mk 46 (8), Mk 50 (6), dubinske bombe Mk 54 (8),
nuklearne dubinske bombe B57 (3), klasi�ne bombe Mk 82 (8), Mk 83 (3),
mine Mk 52 (3), mine Mk 55 i Mk 56 (1). Na podvesnicima se nose dubinske
bombe Mk 54 (10), bombe Mk 82 (10), Mk 83 (8), mine Mk 52 (8), Mk 55 i
Mk 56 (6), protivbrodske rakete Harpoon (8), rakete vazduh-vazduh AIM-9L
Sidewinder (2), lanseri NRZ LAU-68A, LAU-10AC, lanseri raketa za osvetljavanje
SUU-44A. Na jedan podvesnik se mo�e postaviti reflektor.
TAKTI�KO-TEHNICKE KARAKTERISTIKE
- Motori:............................................. 4 Allison
T56-A-14
- Snaga motora:........................................4 x 3661 kW
- Propeleri:...........................................Hamilton Standard
54H60-77 (4 kraka, konstantna brzina)
- Raspon krila.........................................30,37 m
- Du�ina:..............................................35,61 m
- Visina na stajanci:..................................10,27 m
- Pre�nik trupa:.......................................3,45 m
- Raspon horizontalnih stabilizatora:..................13,06 m
- Trag to�kova:........................................9,50 m
- Baza to�kova:........................................9,07 m
- Pre�nik propelera:...................................4,11 m
- Visina vrata kabine:.................................1,83 m
- �irina vrata kabine:.................................0,69 m
- Du�ina kabine (bez kokpita)..........................21,06 m
- Maksimalna �irina kabine:............................3,30 m
- Maksimalna visina kabina:............................2,29 m
- Povr�ina poda kabine:................................61,13 m{2}
- Zapremina kabine:....................................120,6 m{3}
- Povr�ina krila:......................................120,77 m{2}
- Povr�ina zakrilaca:..................................19,32 m{2}
- Masa praznog:........................................27890 kg
- Maksimalna masa goriva:..............................28350 kg
- Maksimalna masa naoru�anja:..........................9071 kg
- Maksimalna normalna masa:............................61235 kg
- Maksimalna dozvoljena poletna masa:..................64410 kg
- Maksimalna masa na sletanju:.........................47119 kg
- Maksimalno optere�enje krila:........................507,0 kg/m{2}
- Maksimalna brzina na 4575 m pri masi aviona od 47625 kg:....761
km/h
- Ekonomska krstare�a brzina na 7620 m (masa 49895 kg).:......608
km/h
- Brzina patroliranja na 457 m (masa 49895 kg):........381 km/h
- Brzina svaljvanja:...................................208 km/h
- Brzina penjanja (h=457 m):...........................594 m/min
- Vreme do visine 7620 m:..............................30 min
- Operativni plafon leta:..............................8625 m
- Operativni plafon leta sa 3 motora:..................5790 m
- Du�ina PSS za poletanje:.............................1290 m
- Radijus dejstva (3 sata patroliranja na 457 m):......2494 km
- Radijus dejstva (bez patrolitanja, masa 61235 kg)....3835 km
- Dolet:...............................................8950 km
- Autonomija (h=4575 sa dva motora):...................17 h 12 min
- Autonomija (h=4575 sa 4 motora):.....................12 h 20 min
